Hva er viktig å trene på for å bli god i strongman?

Jeg har lyst å dele noen enkle treningstips for hvordan du kan bli god i strongman, men aller først skal jeg forklare noen ting.

Det er lett å tenke at man må ha over 300 kg i markløft eller over 220 kg i knebøy for å bli god i strongman, men det er langt i fra det viktigste. I en strongman-konkurranse er det gjerne kun 1 av 6 øvelser som er en ren markløft- eller knebøyøvelse. En strongman-konkurranse består gjerne av øvelser som dekkvelt, truck pull, markløft, stokkpress, farmers walk og atlas-steiner. Derfor er det viktig å ha en god grunnstyrke i flere øvelser!

Det er kanskje lett å tenke at hvis man løfter 30 kg mer markløft enn motstanderne, så er man generelt sterkere, men man er i utgangspunktet kun sterkere i den ene markløft-øvelsen, til noe annet er bevist.

Jeg kan forklare ett par eksempler:
Dekkvelt er en øvelse som krever mye teknikk, eksplosiv styrke, kjernemuskulatur og grep. Flere utøvere med lav grunnstyrke har briljert i slike øvelser, fordi de har trent mye dekkvelt.

Atlas-steiner krever mye teknikk og god styrke i rygg, arm og hofter. Selv om du her løfter noe fra bakken, slik som du også gjør i markløft, så er det ikke nødvendigvis den med flest kilo i markløft som er best i stein – den beste er gjerne den som har trent mest stein.

Jeg har sett flere sterke utøvere som har over 300 kg i markløft og langt over 100 kg i strikt press som ikke klare å hevde seg i strongman. Denne grunnstyrken kan ha gitt de «falsk selvtillit», noe som har gjort at de ikke har trent nok på andre strongman-øvelser. De har gjerne sett at noen i NSM-finalen har 300 kg i markløft og tenkt at når de har 320 kg, så skal de kunne vinne over han. Da kan det jo bli litt overraskende å bli utfordret på å dra lastebil, fordi de ikke aner hvordan dette gjøres da de ikke har trent på det. Man får nemlig like mye, eller mister like mye, poeng i truck pull som i markløft.

Selv har jeg blitt slått av utøvere som har over 100 kg mindre enn meg i total på markløft, benkpress og knebøy, og jeg har forstått at helheten er det viktigste: man må trene nok på flere strongman-øvelser.

Jeg anbefaler at man gjerne trener styrkeløft-øvelser 1 gang i uken i sesong og to-tre ganger utenfor sesong.

EKSEMPEL PÅ PROGRAM I SESONG:
Tirsdag – styrkeløft og strongman: Markløft, benkpress og dekkvelt.

Torsdag – strongman events: Vikingpress, powerstairs, loading med sandsekker

Lørdag – styrkeløft og strongman: Knebøy, strikpress og stokkpress

Søndag – strongman events: Truckpull (slede), yoke og farmerswalk, isolerende øvelser (prehab/rehab).

Jeg har ikke noe fasit, men jeg har erfart at strongmanøvelser er enda viktigere enn baseløft som markløft og knebøy når det kommer til sammenlagt plasseringer på stevner. Det beste er å trene alt, men ikke la strongmanøvelsene komme i skyggen til baseløftene eller omvendt!

Kommentarer

kommentarer