Hva er proteinpulver?

string(37) "Failed to decode the response as json"

Proteinpulver

Lær hvordan proteinpulver lages og hva som er forskjellen mellom de forskjellige typene.

Hva er proteinpulver?

Proteinpulver er proteiner som er utvunnet av kilder som soya, egg eller melk hvorav sistnevnte er den mest brukte kilden. Prosessen går ut på å fjerne vanninnholdet i proteinkilden slik at man sitter igjen med en pulverform. Dette kan enten gjøres ved at proteinet utsettes for høy eller lav varmbehandling. Lav varmbehandling er bedre da enkelte aminosyrer kan bli ødelagt ved høye temperaturer.

Biologisk verdi

Biologisk verdi er et mål på hvor effektivt kroppen kan utnytte en proteinkilde. Den baserer seg på aminosyreprofilen til de forskjellige kildene. Man kan også måle biologisk verdi av proteinet ved å kombinere to kilder sammen.

Biologisk verdi i enkelte proteinkilder:

Myseprotein isolat 159
Myseprotein 104
Egg 100
Eggehvite 88
Melk 88
Sojabønner 85
Kylling,biff, fisk 80-90
Kasein 71

Melkeproteiner og eggproteiner viser seg å være svært god proteinkilder nettopp pågrunn av deres høye biologiske verdi. Vi vil derfor fokusere på disse to kildene i denne artikkelen.

Eggprotein

Eggprotein kan være gunstig å bruke for de som er allergisk mot melk eller som er laktoseintolerante og opplever ubehag ved inntak av proteinpulver fra melkekilder. Eggehvite er det som oftest brukes når man lager proteinpulver av egg, da hele egg inneholder mye fett, mens eggehviter er så og si fettfritt Når man måler den biologiske verdien i proteinkilder, så bruker man hele egg som referanse da den biologiske verdien på hele egg er 100, mens det for eggehviter er 88. Dette forklarer blant annet hvorfor myseisolat som vi skal ta for oss senere kan ha en høyere biologisk verdi enn 100.

Melkeprotein

Melkeprotein utvinnes ved filtrering slik at man kan fjerne mest mulig fett og laktose. Fra naturens side er melkeprotein bygd opp av to type proteinkilder. 20 % av melkeprotein består av myse, mens 80 % av proteiner består av kasein. Dette gjør melkeprotein til en allsidig kilde da man får to type proteinkilder som har forskjellig nedbrytningshastighet, slik at de kan utfylle hverandre.

Melkeprotein finner man i to forskjellige former, enten som konsentrat eller som isolat. Sistnevnte går igjennom en ytterligere filtreringsprosess for å utvinne enda mer protein og får å fjerne mer laktose og fett.

Isolatene pleier som regel å ligge 10 % høyere på proteininnholdet enn konsentrater.

Kaseinprotein

Som nevnt er hovedkomponenten i melk kaseinprotein. Kaseinprotein løser seg dårlig opp i væske og det tar derfor lengre tid å bryte det ned iforhold til myseprotein. Hovedsakelig så finner man kasein som 3 forskjellige proteinformer.

Kasein kaseinate (kalsium kaseinate) er en form hvor produsenten tilfører kaseinet kalsium. Kaseinproteinet inneholder vanligvis 90 % protein og er den proteinformen av kasein som løser seg best opp i væske.

Micellar kasein går igjennom en mikrofiltrasjon for å separere kaseinprotein fra myse og samtidig fjerne laktose og fett. Denne prosessen foregår under lav varmebehandling slik at aminosyrene ikke blir ødelagt. Micellar kasein løser seg ikke like lett opp i væske som kalsium kaseinate, men har til gjengjeld en lavere absorbsjonhastighet hvilket gjør at det gir en jevnere strøm av aminosyrer over tid.

Hydrolisert kaseinprotein er hvor man har tatt steget ytterligere og delvis brutt ned båndene mellom aminosyrene for at de lettere skal absorberes og utnyttes.

Myseprotein

Myseprotein er det flytende biproduktet som blir igjen ved osteproduksjon.Myse blir til overs når melken koagulerer. Myseprotein inneholder beta-lactoglobulin, alphalactalalbumin og albumin Dette er komplette proteiner som består av de essensielle aminosyrene som kroppen ikke klarer å produsere selv. Myseprotein har en biologiskverdi på 104. Igjennom årene har myseprotein som kosttilskudd blitt utviklet til å bli raskere opptakelig og renere noe som har økt den biologiske verdien ytterligere og vi har i dag både det vi kaller mysekonsentrater, isolater og hydrolisert myse.

Mysekonsentrater har et høyere fett, laktose – og kolesterolinnhold enn isolater og hydrolisert myse. Den biologiske verdien er på 104 og proteinninnholdet kan variere fra 29-89 % i tørrvekt. Prisen på myse konsentrater er rimeligere enn isolater og hydrolisert myse da det er billigere å produsere.

Isolater går igjennom enn ytterligere filtreringsprosess for å fjerne mer laktose og fett og proteininnholdet ligger vanligvis på 90 % +. I tillegg har myseisolat en biologisk verdi på hele 159 hvilket gjør den til en utmerket proteinkilde. Ulempen med myseisolat er at prisen generelt er ganske høy.

Hydrolisert myse er delvis brytt ned myseprotein som gjør det lettere for kroppen å ta opp og er utmerket å innta rett etter trening. Ulempen med hydrolisert myse er at det er svært kostbart. Pågrunn av dette så inngår de ofte i en proteinblanding.

Hva bør du velge?

Det viktigste er at du velger ut en proteinkilde som du tåler. Har du laktoseintoleranse, så kan det være lønnsomt å bruke et myseprotein isolat produkt hvor en stor andel av laktosen er fjernet. Et annet alternativ kan være å bruke eggproteinpulver.

Smak har også for mange noe å si, men de fleste proteinpulverne på markedet i dag har et stort utvalg av smaker, så sjansen for at du finner en smak du liker er ganske så stor.

Det er viktig å avslutningsvis å legge til at proteinpulver bør brukes som et supplement til et sunt og proteinrikt kosthold. Bruk det på tidspunkter hvor du ikke har mulighet til å spise et fullverdig måltid eller hvor du ikke er sulten, men trenger å få i deg næring.

Kilder:

  1. E.sumner, J.Murlin. “The Biological value of milk and egg protein in human subjects”. The Journal of Nutrition 1938;141:52-1.
  2. Chris Aceto. “Understanding Bodybuilding nutrition and training”Keepsake cookbooks 1998.
  3. J.Chavarro, T.Toth, S.Sadio et al. ” Soy food and isoflavone intake in relation to semen quality parameters among men from an infertility clinic” Oxford Journals 2008;23:11:2584- 2590.
  4. K.Carroll, M.Kurowska “Soy consumption and cholesterol reduction: review of animal and human studies”. Journal of nutrition 1995;594S-7S.
  5. W.Forsynthe.”Soy Protein, Thyroid Regulation and Cholesterol Metabolism”. Journal of Nutrition 1995; 619S-623S.
  6. “Whey.” The Encyclopedia Britannica. 15th ed. 1994.
  7. E.Allen,J.Davis,D.Douchet et al. Advances in modifying and understanding whey protein functionality. Trends in food science & technology 2002;13:5:151-159.
  8. M Tunick . Whey processing, functionality and health benefits. Blackwell Publishing; IFT Press. pp. 1–13.

Kommentarer

kommentarer