Hjemmetrening: styrkeøkt med stol

Her kommer tips til en ny hjemmetreningsøkt med fokus på styrkeøvelser som til sammen trener hele kroppen. Alt du trenger er en stol eller lignende forhøyning.

Her viser jeg 8 ulike øvelser hvor jeg gjør 3 sett og alt i fra 8-20 reps på øvelsene, men du kan selvfølgelig justere dette selv!

Tips til lettere variant til den første øvelsen, ettbensknebøy, er å legge noen bøker eller lignende på stolen hvis det blir veldig tungt å gå helt ned til stolsetet. Du skal helst unngå å “sette deg ned”, men forsøke å gå rett opp igjen når rumpa toucher setekanten. Tips til tyngre variant av seteløft-øvelsen er å utføre denne på ett og ett ben.

Det er en hel haug med øvelser du kan utføre når du har en stol eller lignende forhøyning som du kan bruke i treningsøkta, så her er det bare å bruke fantasien.
Her er noen eksempler på andre øvelser du kan utføre med en stol:
Bulgarske splittknebøy
Mountain climber på forhøyning
Stående ettbens benhev (støtter deg til stolen)
Box jumps
Eksplosive step-ups
Eksplosive pushups
Hofteløft med ryggen på stolen
Pike pushups
Sittende kneopptrekk
Sideplanke (med ettbens benløft)
Sittende bensaksing
Utspark (leg extension

Kommentarer

kommentarer