Hei igjen, folkens!

sommerknut

Hei!

Jeg vil gjerne fortelle litt om sommerplanene mine og ikke minst hvordan man bør trene om sommeren.

Nå er det endelig litt rolig for min del. Jeg skal ikke konkurrere i strongman før til høsten. Etter jeg var med i Norges Sterkeste Mann 2013 fikk jeg virkelig blod på tann! Jeg er veldig fornøyd med 16. plass, det er en stor forbedring fra 26. plassen i fjor. Men noe inni meg bare våknet. I de 3 siste ukene har jeg maxet ut i nesten alle øvelser. Jeg tenkte jeg måtte sette noen nye rekorder mens jeg enda hadde trykket som jeg hadde bygget opp i forbindelse med konkurransen for 4 uker siden. Jeg har økt fra 205vkg- 230 kg i knebøy, 250 kg-270 kg i markløft og ikke minst 135-140 kg i push jerk disse 3 ukene. Nå kan jeg leve litt på de rekordene, hehe.

Under NSM var jeg oppe på 123 kg kroppsvekt, og nå er jeg allerede nede i 118 kg. Jeg skal ned til 115 kg og vil ligge der i sommer. Når øvelsene til Hordalands sterkeste mann kommer ut skal jeg kjøre mere strongman øvelser og begynne på mutant mass igjen. Da blir jeg fort over 120 kg.

Treningen i sommer består av mye base og en del bygging. Kjører litt kondisjonstrening og styrketrening som består av 7-12 reps i mark, benk og bøy. Jeg tror de fleste liker å bygge litt mer om sommeren, og heller ta de tunge løftene til høsten. Noe som jeg synes er lurt. Kroppen trenger variasjon, så lenge man har struktur. Det er mange som tror at hvis man trener alt mulig forskjellig, så blir man god i alt, men det stemmer ikke. Kroppen trenger struktur, faste øvelser: f eks: 5 øvelser hver økt og 4 økter i uken. 15-20 øvelser. Noen som har så mange øvelser at de kun får trent markløft hver 3. uke, og da mister man fremgangen. Mine tips og råd treffer nok mest menn som vil bli stor og sterk. Jeg har heller ingen fasit om hva som er det optimale treningsprogrammet, men jeg har klart å bli stor og sterk på kort tid, og jeg tror at følger du mine råd vil du få en veldig god fremgang!

Ferie?

Planen min er aldri å ta helt ferie, sol og varme må man ha, men ikke glem at kroppen glemmer. Jeg liker ikke å ha 3-4 uker uten trening, da mister man styrke og muskelmasse, og så kan det ta 3-4 uker til før man begynner å komme i form igjen, dvs da har du tapt 2 mnd med progresjon. Det lengste kroppen min skal få hvile er 3-4 dager. Jeg skal på cruise i sommer, i USA. Det er heldigvis treningssenter på båten. Surfe skal jeg også. Viktig å kose seg, men ikke la ferien bli en unnskyldning for videre økter fremover.

Gode tips for sommeren:

Tren når du får tid!

Tren et annet program enn det du har nå, for å komme sterkere frem til høsten. Eksempel: Bytt ut 5 x 5 med 12 reps x 5 sett. Da får du mere volum og bedre kropp til stranden og finværet.

Spill fotball, volleyball og slike sporter når du er på ferie med mindre det er treningssenter lett tilgjengelig. Det er ekstra godt å grille og sole seg etter du har hatt en økt tidligere på dagen.

Grill mye: man spiser mye mer kjøtt når den er grillet!

Lykke til i sommer, så snakkes vi til høsten!

 

 

 

Kommentarer

kommentarer