Har du testet treningsøkten «12-3-30»?

En treningstrend fra 2019 går viralt på nytt og trendøkten blir kalt for «12-3-30» som du gjennomfører på en mølle.

Her skal man stille inn en tredemølle på 12 prosent stigning, sette på en hastighet på 3 miles (tilsvarer 4,8 km/t) og deretter gå i 30 minutter. Med andre ord: Her har du en halvtime hvor du går oppover i jevnt tempo.

Fordelen med en slik økt er at du slipper å lure på hva du skal gjøre og det er ingen hemmelighet at det er enkelt å forholde seg til økter med bestemte tall. Eksempelvis er 3×10 et ganske kjent standard oppsett for generelle styrkeøkter, mens «alle» kjenner til 4×4-intervaller.

Ulempen med en slik 12-3-30-økt er at den ikke tar hensyn til at ulike mennesker har ulike utgangspunkt og man vil også dermed oppleve å få ulik treningseffekt. Fordelen med å jobbe i motbakke i gangfart er at det er mer skånsomt for leddene sammenlignet med løping, og at man fint kan få trent både styrke og kondisjon.

Et tips er derfor å bruke økten som en utgangspunkt og som motivasjon, så kan du jo selv lage dine egne økter, tilpasset deg og din form, med «3 magiske tall» som bestemmer stigningsprosent, hastighet og tidsbruk. 

 

Kommentarer

kommentarer