Har du behov for vitamintilskudd?

Det kan være flere grupper som bør ta disse vitamintilskuddene.

Vitaminer & mineraler er essensielt for både prestasjon, velvære og helse. Ulike vitamin- og mineraltilskudd skal være et supplement til normal kost og som skal gi en ernæringsmessig eller fysiologisk effekt. Ved å ha et sunt og variert kosthold vil dette for de fleste friske mennesker være tilstrekkelig for å dekke det anbefalte behovet, men i enkelte perioder vil noen også har behov for supplement av vitaminer og mineraler.

Multivitaminer
Ifølge Helsedirektoratet er det flere grupper som kan ha behov for vitamintilskudd. Personer som har et lavt energiinntak, som følge av for eksempel diett, sykdom eller lignende, bør vurdere å ta multivitaminer. Et slikt tilskudd kan også være nødvendig for andre personer med matallergi- eller matintoleranse, eller ved enkelte diagnoser eller tilstander når kostholdet er mangelfullt, ensidig eller at næringsstoffer tas dårlig opp i kroppen.Vit også at det finnes egne anbefalinger for inntak av vitaminer og mineraler for gravide og ammende kvinner.

D-vitamin
For mange vil det være lurt å ta tilskudd av vitamin D og særlig i vinterhalvåret, ifølge helsemyndighetene. Vitamin D får vi både gjennom sollys og ved å spise matvarer som fet fisk og egg. Det finnes også enkelte matvarer som er beriket med små mengder D-vitamin som ekstra lett melk og noen ostetyper. Likevel kan det være utfordrende å dekke det anbefalte dagsbehovet av D-vitamin, ikke minst i de månedene med mørketid.

Omega-3
I tillegg anbefaler de norske helsemyndighetene at de som ikke spiser fet fisk, eller ikke spiser 2-3 fiskemiddager i uken, om å ta omega-3-tilskudd. Omega-3 er essensielle fettsyrer som kroppen trenger for å fungere som normalt. Disse fettsyrene klarer ikke kroppen å lage selv, og derfor må de tilføres fra mat eller kosttilskudd.

Kommentarer

kommentarer