Grep i styrkeløft

markloft

En ting som har forfulgt meg i styrkeløft er grepet. Grepet er overraskende spesifikt og det er noe utfordrende å trene det riktig.

CoC (Captains of Crush) er ikke spesielt overførbart til styrkeløft for eksempel, trener man mye på det, blir man god nettopp på dette.  

Som regel er det ikke nødvendigvis styrken i hånden som gjør at det blir problematisk, men det er jo klart at om man har grep til 400 kilo så blir det heller ikke noe problem å dra 350 kilo.  

Det handler som regel mer om utgangsposisjon, fleksibilitet i arm og hvor fort man drar inn i låra. Har man lang arbeidsvei og må låse ut ved hofta, kommer man bort i endel mer masse enn om man låser ut ved knærne.  

Et godt grep gjør at selve øvelsen markløft blir mye lettere.

I samråd med min trener, Dietmar Wolf, har vi gjort endel endringer treningen og det har gitt resultater. 

1. Aldri bruk reimer. 

2. Hold lockout i 2 sekunder på toppen.

3. Bukkmark med sakte eksentrisk fase.

4. Nesten all min markløft trening er sakte eksentrisk. 

Grepet er som alt annet, det krever mye mengde for å gjøre det bedre. Derfor har jeg også veldig mye fokus på den negative fasen i markløft og trener nesten ikke øvelsen uten at grepet er i tanken.

Følg Martin på Instagram: @grizzlysterk

 

Kommentarer

kommentarer