Gode tips for bedre søvn

I dag sover vi på en helt annen måte enn vi er skapt for å gjøre. Nå legger vi oss ut i fra hva klokken viser, ikke når vi kjenner at vi er trøtte. Oppvåkning skjer for de fleste av oss til lyden av en vekkerklokke, ofte brått og stressende.

Selv om vi ikke vet alt om søvn, vet vi at det er viktig for mye – blant annet skal hjernen få oppgradere sine energilagre, vi blir bedre til å løse kognitive problemer, vi bearbeider minner og informasjon og kroppen får sjansen til å restituere og reparere seg selv.

Når vi får for lite søvn kan vi få lyst på søt mat og kroppen forbrenner mindre energi, idrettsprestasjoner blir dårligere og vi blir dårligere til å håndtere mentale utfordringer.

beautiful girl sleeps in the bedroom

Søvnmangel medfører stress (som har mange negative innvirkninger på kroppen), og er forbundet med økt forekomst av fysiske og psykiske sykdommer.

Noen klassiske tips for bedre søvn:
–  Legg deg og stå opp til samme tid hver dag – også i helgene.
– Ha minimalt lydnivå i soverommet.
– Ha det svalt på soverommet, 15-18 grader.
– Ha det så mørkt som mulig på soverommet.
– Ha faste rutiner før leggetid, for eksempel å drikke te og å lese en bok.
– Minimer alt av kunstig lys, tv og pc et par timer før leggetid.
– Hvis du ikke får sove innen 15-20 minutter så bør du stå opp og gjør noe helt annet en stund.
– Hvis du pleier å ligge og gruble når du skal sove kan du sette av en halvtime til «problemløsing» tidligere på dagen.
– Målet bør være å sove 7-9 timer hver natt.
– Ta et varmt bad et par timer før leggetid.

Kilder:
Why zebras don`t get ulcers, Robert M. Sapolsky

Helt naturlig mat og trening, Pål Jåbekk

Kommentarer

kommentarer