Full splitt – en mulighet også i voksen alder!

_MG_0014x

Spagat kalles på Yoga-språket: «Hanuman«, etter apeguden som som tok enormt lange steg til ære for sin mester, Rama!

Dette er en særdeles utfordrende, men også elegant øvelse/asana som grundig strekker baksiden av begge lår, hamstring- muskulaturen.Det kan ta lang tid å komme ned i en full spagat, avhengig av utgangspunktet så kan det gjerne ta måneder. Det er ikke om og gjøre å klare dette så raskt som overhodet mulig. Jo mer du tøyer, jo mer vil du få progresjon og kjenne at kroppen får økt fleksibilitet.
Slik gjør du det
Med håndflatene støtter du deg i gulvet. Du kommer lenger ned i strekken ved å skyve forfoten fremover til baksiden av leggen kommer i gulvet og kneskålen vender rett opp. Tærne på forfoten vender rett opp. Samtidig strekker du det bakerste benet rolig og kontrollert så langt det er mulig bakover, kanskje kommer kneskålen i gulvet bak – og i såfall kan du forsøke å strekke bakfoten rett ut langs gulvet.
Det er veldig viktig med kontrollerte bevegelser, du skal kjenne at det strekker, men blir det for voldsomt så kan du pådra deg skader som tar måneder å rehabilitere.
Husk: ikke alle er «skapt» for å komme ned i spagat i voksen alder. Fleksibilitet er både genetisk og et resultat av hva man har gjort av fleksibilitetstrening i tidlig barndom.

Kommentarer

kommentarer