Frimåltid – positivt eller negativt?

Det er mange meninger og tanker rundt det med «frimåltid», eller cheat meal om du vil, når man følger en matplan eller er på diett i forbindelse med for eksempel en konkurranseoppkjøring. Kort forklart er dette et måltid som ikke er en del av den originale diettplanen.

Personlig er jeg ikke begeistrert for selve begrepet «frimåltid» fordi jeg synes det har en underliggende negativ tone, og at det derfor er noe som er «feil». Selv ønsker jeg ikke å tenke at jeg «gjør noe galt» når jeg spiser et frimåltid i forbindelse med min konkurranseoppkjøring.

For min egen del fungerer «frimåltid» som en motivasjon for å faktisk følge matplanen 100 prosent ellers av tiden fordi jeg vet jeg har et «bonusmåltid» å se frem til. Samtidig så betyr ikke frimåltid for meg at jeg nå har sjansen til å spise gigantiske mengder næringsfattig mat og godteri. Et frimåltid for meg kan enkelt og greit være at jeg spiser mer av den diettmaten jeg ellers spiser (for eksempel mer frukt/nøtter/biff/ris/saus og så videre), eller at jeg kan gå ut å spise på restaurant. I tillegg til litt ekstra energi bidrar dette også med sosial matglede og tilfredstillelse av mat det er lenge siden jeg har spist slik at jeg koser meg ekstra mye og virkelig setter pris på å nyte måltidet.

Samtidig vet jeg at mange ikke får den samme positive opplevelsen av såkalte frimåltider på diett.

Mange sliter med dårlig samvittighet når de først spiser noe som ikke er en del av matplanen. Flere ender opp i en ond sirkel ved å tenke at «nå har jeg først spist det jeg ikke skal spise, så nå kan jeg like så gjerne bare gi opp» eller «spise alt jeg har «nektet meg» de siste ukene – skaden er allerede skjedd». En slik tankegang og følelse er lite hensiktsmessig og i stedet for å kjenne at kroppen jubler for et «frimåltid», både fysisk og psykisk, så kan det ende med at man går bananas i matskapet, føler seg svak og opplever at motivasjonen for å fortsette forsvinner helt. I verste fall så fører det til at man for et forstyrret forhold til mat og måltider. Jeg hører også om folk som får magetrøbbel når de spiser noe de har unngått i lang tid. Dette kan jo skyldes flere ting som for eksempel at man faktisk har sensitiv mage eller at fordøyelsessystemet og tarmen «får sjokk» av store mengder fett eller store mengder mat i seg selv og dermed svarer med å sende ting i retur eller «rett igjennom systemet».

Poenget mitt er at vi alle er forskjellige og selv om jeg har frimåltider på min konkurransediett så betyr jo ikke det at det er det som er riktig for alle andre.

Hva som er best for hver enkelt vil jo selvfølgelig variere fra person til person. Men jeg er så opptatt av å vise at man hele tiden må se det store bildet fremfor å henge seg opp i detaljene. Som sagt så blir frimåltid for meg en motivasjon i seg selv til å følge diett. Jeg planlegger heller aldri mengden på frimåltidet og hva jeg da skal spise, men i stedet for å tenke at «nå er alt ødelagt», så tenker jeg først og fremst «at dette var godt» og «i morgen skal jeg virkelig gi gass på trening». Samtidig vet jeg så utrolig godt at det er ikke det ene måltidet som avgjør om du kommer i «form» eller ikke.

Sagt på en litt flåsete måte: du blir ikke «feit» av ETT måltid, på samme måte som at du ikke får «fitnesskroppen» av ETT måltid heller. 

https://https://  https://

Kommentarer

kommentarer