Forskning: Tell skritt og gå mer

De siste årene har bærbare teknologiske enheter blitt mer og mer populære. Dette er for eksempel aktivitetsmålere og smartklokker som blant annet kan registrere antall skritt du går i løpet av dagen. Og nettopp det å følge med på stegene dine kan bidra til at du går mer, skriver forskning.no.

En treningsklokke, app og lignende kan for mange absolutt bidra til å motivere til en mer fysisk aktiv hverdag. I en ny samlestudie har en forskergruppe gått igjennom 28 relevante studier med til sammen 7000 personer mellom 18 og 65 år. Forskerne har bare tatt med studier som var såkalt randomisert og kontrollert. Det betyr at deltakerne var fordelt i to grupper. En gruppe skulle bruke en treningsapp i en periode på mellom to og 40 uker, mens en kontrollgruppe ikke skulle bruke en slik app. Resultatene og studieoversikten viste at de som brukte treningsapper gikk i gjennomsnitt 1850 flere per dag, sammenliknet med kontrollgruppen. Det viste seg også at de som brukte apper som hadde påminnelser om at du skulle ut og gå, gikk mer sammenlignet med de som ikke hadde app.

Økt aktivitet gir ytterligere helsegevinst
Selv om 1850 skritt mer hver dag kanskje ikke høres så veldig mye ut, så vil dette faktisk kunne ha stor effekt på folkehelsa. Hvert steg teller og enhver fysisk aktivitet, uavhengig av intensitet er forbundet med helsegevinst. Det å gå tur bidrar med mange positive effekter. Det styrker skjelettet, bedrer blodsirkulasjonen og øker forbrenningen. Å gå tur er også en perfekt pause i hverdagen som vil skjerpe konsentrasjonen din samt gjøre deg mer produktiv og kreativ. I tillegg er det skånsomt, enkelt, gratis og lett tilgjengelig. Å få frisk luft og dagslys er også en fin bonus!

HUSK! En treningsklokke og lignende skal være et verktøy som bidrar til inspirasjon og motivasjon. Det skal ikke være en dings som styrer hverdagen din og alle valgene du tar. 

Kommentarer

kommentarer