Til alle som skal konkurrere i fitness

Fordi høstens konkurranser blir avholdt tidlig i september i år så betyr det at mange atleter starter sin oppkjøringsperiode i disse tider. Her er noen tips til deg som skal konkurrere, og som du kan ta med deg inn i oppkjøringen din!

Vær klar på hvorfor du konkurrerer
Optimalt sett bør du konkurrere fordi du elsker å trene styrketrening. Trening og næringsrik mat bør allerede være en del av hverdagen din. Du bør ikke se på konkurranse som et middel for å komme deg på trening og «slanke deg». Derimot bør du brenne for sporten, og du bør selv se at du har en fysikk som er bra nok til å stå på en scene om fire måneder.

Veien mot målet
Selv om det er selve konkurransen der fremme som er målet så bør du også ha fokus på alle dagene, ukene og månedene som kommer i mellomtiden. Gi også disse dagene verdi, og sett deg små delmål underveis så du har flere høydepunkter enn bare konkurransen.

Behold hobbyene dine
Selv om du skal på diett så betyr ikke det at du må gi opp andre hobbyer du har. Fortsett å gjøre ting du liker, og å være sammen med venner og familie.

Si nei til coachen din
Du har faktisk betalt for et produkt, og da må du være fornøyd. Du har full rett til å si nei til coachen din hvis han eller hun foreslår noe du er uenig i, som for eksempel å spise så lite mat at du blir dårlig og ikke fungerer i hverdagen, eller å bruke doping for å komme i form. Det går an å bygge muskler og komme i form uten å sulte og dope seg! Vær kritisk hvis det er noe som skurrer, det er nemlig ingen «one size fits all» når det kommer til diett.

Det er ingen skam å snu
Hvis du kjenner at oppkjøringen krever for mye av deg og tar for mye plass i livet ditt er det bare å hoppe av. Ikke tenk på hva andre forventer av deg, du må tenke på din egen fysiske og mentale helse. Det er mye bedre å avslutte en oppkjøring enn å lide seg igjennom med en dårlig følelse, og kanskje bli misfornøyd med fysikken du viser fram på konkurransedagen.

Stalking av konkurrenter på Insta
Selvsagt er det kjempespennende å søke opp konkurrentene dine på Instagram! Det kan være med på å gi deg ekstra motivasjon, men det kan også gi en dårlig følelse. Husk at de aller fleste legger ut bildene med de beste vinklene, og ikke viser fram svakhetene sine. Fokuser på deg selv, din trening og din diett. Du kan ikke påvirke konkurrentene dine på noen måte.

Formbilder
Vi som driver med fitness har et litt annet syn på kropp enn det mannen i gata har. Selv om vi er vant til å vise og se mer kropp, så synes jeg at vi likevel bør begrense oss i hva vi eksponerer. En veltrent kropp er helt klart vakkert, men med tanke på hvor små konkurransebikiniene er så trenger vi vel ikke å legge ut bilder i enda mindre (eller fravær av) tøy? Vi konkurrerer i en liten bikini, så da trenger vi vel ikke å poste bilder av rumpa vår i bare stringtruse? Ved å poste mer smakfulle formbilder så er det også med på å vise fram sporten vår på en ordentlig måte.

Vær glad i kroppen din
Kjenn hvor sterk og tøff kroppen din er som holder ut med det du utsetter den for! Vær glad i deg selv hver dag, og vær takknemlig for det den gjør for deg. Ikke hat kroppen din, ikke klyp deg i magefettet. Gir du kroppen din kjærlighet, pleie, næring, mosjon og hvile så kommer du til å ha det mye bedre.

Kommentarer

kommentarer