Er du en fasadepusser?

er du en fasadepusser

Er du en av dem som bruker mest krefter på å pusse tennene foran og gir litt  mer blaffen i de lenger bak? Min tannlege påstod en gang at jeg var en slik fasadepusser. Og jeg må vel innrømme at jeg til tider har behandlet kroppen på samme måte. Det er vel kanskje også slik at det er morsommere  å gjøre det man er best på? Eller å bruke mesteparten av treningen på de kroppsdelene man vil skal se bra ut?

Uansett om man er erfaren eller uerfaren med trening er det lett og kjøre seg  inn på ”ett spor”. Man  har lært noe nytt, eller plutselig blitt veldig god i en øvelse, eller elsker å kun kjøre på med tung trening og hard trening hele tiden! (Der har du meg  ;)). Det er dermed vanskelig å huske på alle  de små muskelgruppene som også må trenes, de stedene man ikke føler at er noe vits,  fordi  man liksom ikke får noe ut det.

fasade

Jeg har selv gått i fella da jeg begynte med vektløfting og å trene TUNGT med baseøvelsene. Jeg fikk blod på tann med blant annet benkpress, rykk og støt, og det var det jeg trente hele tiden. Jeg trente for lite bakside i forhold til forside, og syntes det var kjedelig å trene de hjelpeøvelsene som skal til for å få den balanserte styrken. Selv med god teknikk og under ”oppsyn” av trenere, fikk jeg problemer med skulderen og kjempevondt. Helt selvforskyldt, selvfølgelig! Da måtte jeg bare ta tak, og og starte den møysommelige jobben med å trene opp skulderen igjen.

Noen ganger må man ta to skritt tilbake  for å så å komme ett skritt frem igjen, kjipt, but that`s life 😉

Husk ”kroppen er ikke sterkere enn det svakeste ledd”

Kommentarer

kommentarer