En ny leg extension: Hvordan kunne vi overse det i alle år?

string(37) "Failed to decode the response as json"

Noe av det jeg alltid diskuterer med folk er oppfatningen av at alt innenfor trening har allerede blitt oppdaget. Det blir nesten det samme som å si at vi har oppdaget og vet absolutt alt om menneskekroppen, og bare kan spørre «hvor er researchen». Dette vet vi alle at simpelthen ikke er tilfelle, selv ikke med all den informasjon som ligger tilgjengelig på internett.

For meg har ett av spørsmålene vært i forbindelse med trening av quadriceps. Hvorfor er alle maskinene utviklet  slik at man sitter oppreist når man utfører øvelsen? Hvis du tenker på det så innebærer alle andre bevegelser vi gjør med beina at vi enten står oppreist eller ligger ned. Alle idrettsutøvere trener med rette bein, mens vi gjør leg extensions sittende. Begynner du å se hvor jeg vil hen?

Det første jeg vil gjøre er å ta deg med litt tilbake i historien for å se hvor øvelsen sittende leg extension kan ha hatt sitt opphav. Det er sannelig ikke godt å si med sikkerhet, men det som ofte viser seg når man følger slike ting tilbake i tid, er at noen blir anerkjent for å ha startet konseptet. Det har gått i arv fra en trener til en annen og man har slått seg til ro med at sånn er det, uten å stille noen spørsmål. Kan det stemme? I tilfellet med leg extensions, sittende leg extensions, er min teori at noen utviklere av treningsapparater hentet inn en fysioterapaut og designet en maskin basert på hva som var best for å trene og rehabilitere musklene rundt kneet, vastus lateralis og vastus medialis. Ta en titt på bildet av det muskulære systemet under, og sammenlign med bildet av bodybuilderen under der igjen. På bodybuilderen til høyre kan du tydelig se hvor dominerende vastus medialis er.

quad 3Skjermbilde 2013-05-31 kl. 11.26.46

Om du nå studerer muskelkartet under vil du se at rectus femoris er festet til hoften. Det betyr at når du utfører sittende leg extension så er allerede rectus femoris kontrahert/forkortet og kan dermed ikke gjøre jobben sin.

Quads-Good

Når du er i liggende posisjon er rectus femoris fullstendig utstrekt og kan dermed jobbe med hele sitt potensial. Dette fører også til at både vastus lateralis og vastis medius utnytter sitt fulle potensial.

Det som skjer når disse tre musklene jobber riktig i en utstrekt posision, er at musklene nå endrer sin sentrering fra kneet og opp til «midten» av låret og du vil oppnå en mye større vekst på utsiden av  låret. Slik som hos bodybuilderen vil det føre til en mer symmetri på hele fremsiden av quadiceps.

Så et lite tips til dere jenter. Vi vet at de fleste av dere ikke ønsker store lår og muskler rundt knærne. Vel, her er svaret.

Første gang du gjør denne øvelsen vil du kjenne nøyaktig hva jeg her snakker om. Lykke til, og la meg høre deres kommentarer.

Kommentarer

kommentarer