Eksperttips: Slik pusher du deg selv ut av komfortsonen

«Push deg selv til maks!» og «Du klarer mer enn du tror» er setninger mange har hørt eller har sagt til seg i løpet av en treningsøkt eller konkurranse. Og mange erfarer også at dette jammen stemmer. Når man tror at man har gitt alt og ikke har mer i tanken, så sitter det som oftest i hodet og nok en gang erfarer man at kroppen klarer mer enn det man kanskje først trodde.  

Men hvordan kan vi hente fram det berømte ekstragiret når det gjelder som mest?

Nicolas Lemyre er seksjonsleder for seksjon for coaching og psykologi ved Norges Idrettshøgskole og han forteller til forskning.no at våre prestasjoner styres av psyken vår.

Han forklarer hvordan prestasjonene våre styres av psyken vår.

 

Drivkraft og motivasjon 

– Generelt sett, har vi jo mer å gå på enn vi tror, sier Lemyre.

Ett viktig stikkord fra eksperten er drivkraften. Drivkraft sier noe om hvorfor du gjør det du gjør og hva du vil oppnå ved det.

– Du kan hente utrolig mye ekstra krefter når motivasjonen knyttes til noe som er viktig for det.

 

Selvtillit

Et annet nøkkelord er selvtillit. Lemyre understreker viktigheten av å ha tro på seg selv.

– Du bygger opp troen på deg selv når du for eksempel vet at du har trent utrolig hardt for å oppnå et mål – du vet at du har lagt ned innsatsen før konkurransen.

Mål

Et tredje punkt Lemyre trekker fram, er at du har evnen til å jobbe målrettet. I tillegg så nevner eksperten viktigheten av å ha nok overskudd, både fysisk og mentalt.

 

Å lytte til kroppen

Når man presser seg selv til maks så gjør det ofte vondt og det er smertefullt å fortsette, noe som kan føre til negativt selvsnakk. Det er fort gjort å stoppe opp, men ifølge Lemyre er det i de fleste tilfeller ikke farlig å overskride disse grensene.

Han oppfordrer likevel til å lytte til kroppen og ulike signaler som kan tyde på at noe er galt, slik at man unngår skader, men samtidig sier seksjonslederen følgende:

– Med mye trening kan du lære deg å tolke disse varsellampene og vite hvor mye lenger du greier å holde på, selv om musklene skriker.

low back pain during sports activity

Ikke kjør maks hver eneste økt

Henning Ofstad Ness er stipendiat ved NTNU og forsker på utholdenhet. Han mener det er viktig å ikke presse seg selv for hardt og nevner blant annet rabdomyolyse som klare tilfeller på at noen ikke har lyttet til kroppen sin.

Ofstad Ness oppfordrer til en gradvis oppbygging før man virkelig skal ta seg helt ut.

Med andre ord så vil ikke det smarteste være å starte med et maratonløp med kun et par joggeturer på tredemølla som løpeerfaring.

NTNU-stipendiaten mener også det er liten vits i å kjøre seg helt ut hver gang du trener intervaller.

– Presser du for hardt, vil hjertets makspuls flate ut. Da gir det deg ikke noen ekstra prestasjonsheving å presse deg selv enda hardere, sier Ofstad Ness.

Han anbefaler for eksempel å kjøre fire ganger fireminutters intervaller for å få bedre utholdenhet. Men etter hver intervall skal du føle at du kunne fortsatt i ett minutt til. Og etter fire intervaller skal du også føle at du kunne greid en ekstra intervall.

Altså burde du ikke presse deg selv helt til utmattelse, selv når du skal trene med høy intensitet.

Både Ness og Lemyre påpeker også at det er viktig å være klar over hvilket nivå du ligger samt at man må la kroppen få nok restitusjon og hvile mellom øktene.

Kilde: https://forskning.no/

Kommentarer

kommentarer