Effektiv jule-trening – tips 2: Kortstokkøkt

Kortstokk-økter er genialt når du trenger å få inn litt fysisk aktivitet uten å måtte tenke på antall repetisjoner, sett eller rekkefølge på øvelser. Alt du trenger er en kortstokk og derfor er dette perfekt i ferietider når det kanskje er begrenset med åpningstider på treningssenteret, du er på hytta og så videre. 

Hvert symbol på kortstokken symboliserer en bestemt øvelse, skriv gjerne ned øvelsene på et artk – for eksempel: spar = knebøy med hopp, hjerter = rygghev etc.
Tallet på kortet bestemmer antall repetisjoner du skal gjøre. Trekker du eksempelvis spar 8 utføres åtte repetisjoner med knebøy med hopp. Knekt representerer 11 repetisjoner, dame 12, konge 13, og ess 14.

Fordel kortstokk-bunken utover med bildesiden ned. Trekk et kort og utfør den øvelsen symbolet og antall repetisjoner som kortet viser. Når man har trukket et kort og utført øvelsen, så går man rett på neste kort, og gjennomfører neste øvelse og antall repetisjoner. Fortsett til du/dere har vært igjennom alle de 52 kortene. Man kan også dele kortstokken i to og gjennomføre 26 kort. Eller bestem deg for å gjøre de kortene du rekker på for eksempel 15, 20 eller 30 minutter.

EKSEMPEL: KORSTOKK-ØKT MED KROPPSVEKT-ØVELSER:
Spar: Hoppende utfall (får du spar 4 kjører du 4 reps på hvert ben etc)
Ruter: Pushups
Hjerter: Burpees
Kløver: Rygghev
Joker: 20 american situps

Kommentarer

kommentarer