«Du er så heldig som har en sånn kropp»

Du som trener mye og passer kostholdet ditt har kanskje hørt det før? At du er heldig som ser ut som du gjør. At du har gode gener, og at det skal så lite til før du får resultater. At du kanskje blir mistenkt for å bruke doping fordi du får så gode resultater.

image1-11

Jeg har hørt dette flere ganger, og hver gang skjærer jeg tenner og skriker høyt inni meg.

Det er ikke flaks som har gjort at jeg har trent regelmessig fire til fem dager i uken i åtte år. Og det er ikke flaks som har gjort at jeg har tatt kurs, lest og oppdatert meg fortløpende innenfor trening og ernæring. Det er ikke genene mine som har laget og spist bra mat, og satt opp og fulgt diettplaner.

Det er jeg selv som har satt meg mål, som har hatt fokus på progresjon, bli bedre på teknikk og å bli sterkere. Det er jeg som har stått opp tidlig så jeg har fått trent før jobb og skole, som drar innom gymmet etter en lang arbeidsdag.

Jeg sover mens andre er på fest, og jeg tar aldri ferie fra trening. Jeg er så å si aldri syk fordi jeg passer på å få i meg bra mat og sikrer meg nok hvile.

De som kommer med slike kommentarer trener gjerne selv på gym, kanskje like mange dager i uken som meg. Forskjellen er at disse personene ikke har et mål eller en plan. De vet ikke hvilke øvelser de skal gjøre før de går på trening, og har ikke en plan for progresjonen sin. Kanskje de aldri har lært hvordan man utfører en øvelse korrekt, og derfor stagnerer de og trener med de samme vektene i flere år. De er ikke interessert i treningslære eller ernæring, og vet ikke hva «lats», «glutes» og «quads» er.

Noen trener for tungt, og ser på hver treningsøkt som en mulighet til å makse i alle øvelser og tar seg helt ut, og trener en muskelgruppe en dag i uken eller enda sjeldnere.

I tillegg til manglende fokus på progresjon så er det mange som ikke har en regelmessighet i treningen sin, og har ofte avbrudd over lengre eller kortere perioder, som gjør at de må «begynne på nytt på mandag» om og om igjen.

Dersom disse personene hadde trent regelmessig og spist bra mat i ti år så er jeg helt sikker på at de også hadde blitt sterkere og hadde klart å forme kroppen sin på samme måte som meg, og kanskje til og med fått enda større fremgang.

Så i bunn og grunn er det hardt arbeid og det å være konsekvent over tid som er nøkkelen. Ikke flaks, gener eller doping!

image2-5

(De øverste bildene av Susanne er fra 9.april i år da hun stilte i Oslo Grand Prix. De nederste bildene er fra 2010)

 

Kommentarer

kommentarer