Dette kan lindre korsryggsmerter

Å ha vondt i ryggen er noe de fleste av oss vil kjenne på i løpet av livet. Man regner med at 60-80 prosent av befolkningen vil oppleve smerter og vondter i ryggpartiet, mens på årsbasis er tallet opptil 45 prosent. 

Det å ha vondt nederst i ryggen er en av de vanligste årsakene til at folk oppsøker fastlegen. Det kan være mange årsaker til at man opplever ryggsmerter, men heldigvis er det sjeldent alvorlig og ofte forsvinner plagene etter et par ukers tid. I tillegg er det mye du kan gjøre selv for å forebygge og lindre smerter i ryggen.

To viktige ting man kan gjøre på egen hånd er å holde seg i aktivitet og å unngå å sitte eller ligge for lenge. Det å være overvektig og å ha en jobb som innebærer mye stillesitting eller tunge løft gir høyere risiko for å få ryggsmerter. Derfor er det smart å ta seg regelmessige pauser fra stillesitting og å holde en normal, stabil kroppsvekt. Det er liten sannsynlighet for at du blir skadet av å være i vanlig aktivitet, men ved sterke ryggsmerter er det anbefalt å være forsiktig og unngå å gjøre noe som forverrer smertene. Å holde seg i aktivitet innebærer å fortsette med de vanlige aktivitetene, som å gå på jobb i den utstrekning det er mulig.

Det ble tidligere anbefalt å holde sengen ved ryggsmerter, men det er lite hensiktsmessig.

Etter et par dager kan leddene bli stive, noe som gjør det vanskeligere og mer smertefullt å bevege ryggen. Ved lengre sengeleie blir musklene svakere og det blir dårligere støtte til ryggsøylen. Dette kan over tid forverre smertene. I tillegg til å være i aktivitet i hverdagen kan det være smart å styrke opp ryggen med styrketrening. Dette er blant annet ulike trekkøvelser, eksempelvis sittende roing og nedtrekk, og øvelser som aktiverer musklene i korsrygg- og hofteregionen, eksempelvis seteløft, rygghev og diagonalløft. Mange vil også ha god nytte av å øke bevegeligheten i korsryggen med ulike mobilitet- og stretchingøvelser.

Det er usannsynlig at du blir skadet av å være i vanlig aktivitet.

Det kan hende du opplever litt smerter eller ubehag før du blir bedre. Ved sterke ryggsmerter anbefales det å være forsiktig og unnlate å gjøre noe som forverrer smertene. Ved sterke ryggsmerter, smerter med stråling nedover beinet eller langvarige plager er det anbefalt å oppsøke lege.

Kommentarer

kommentarer