The Glute Guy: Dette er rumpetrenerens favorittøvelser

shutterstock_269205539

Bret Contreras er for mange kjent som «The Glute Guy»og han har de siste årene hjulpet MANGE jenter med å forme rumpa.

sin nettside skriver Bret at han ofte får spørsmål om hva han mener er de beste rumpeøvelsene, men at dette spørsmålet er vanskelig å svare på.

The Glute Guy forklarer blant annet at det er gjort lite forskning som faktisk har undersøkt maksimal muskelvekst når det gjelder rumpa. I tillegg påpeker Bret Contreras at den øvelsen som kan se ut til å fungere best for en person, er ikke nødvendigvis den beste øvelsen for en annen.

Både anatomiske og genetiske forskjeller er noen av faktorene som vil ha en avgjørende rolle for hvordan nettopp du responderer på en bestemt øvelse. Treningsbakgrunn og teknikktrening er også viktig for hvordan man mestrer øvelsen og ikke minst er dette avgjørende for tunge vekter og tung belastning man kan jobbe med.

sin hjemmeside skriver Bret at hans favorittøvelser for rumpa er «hipthrust med strikk», «pendulum quadruped hip extension» (ettbeins-bakspark), og «horizontal back extension» (rygghev)».

Videre påpeker «The Glute Guy» at det er viktig med variasjon og at man ikke kan stole på kun én øvelse for å få drømmerumpa.

Han anbefaler også at man regelmessig trener en eller annen øvelse som har hipthrust-bevegelse, for eksempel hipthrust med strikk, glute brigde med stang og ettbeins-hipthrust.

Bret tipser om å legge inn en eller flere bøyvarianter i treningsprogrammet, for eksempel goblet squat, frontbøy eller knebøy.

Han nevner også at bulgarske splittbøy, step-ups og pistol squat er gode alternativer og i tillegg råder Bret deg også om å legge inn én eller flere markløftvarianter i treningen for å få en strammere og mer formfull rumpe.

Kommentarer

kommentarer