Blir du fort nok sterk?

Skjermbilde 2013-10-11 kl. 10.11.58

Hei!

Jeg har tenkt litt på det å bli sterk raskt nok. Alle vil bli sterk, men noen ønsker det mer enn andre. Vi mennesker er kjent for å være utålmodige. Her ligger nok mye av grunnen til at mange velger å begynne med anabole steroider, resultatene kommer ikke raskt nok. Selv om mange får enorme resultater på kort tid ved bruk av anabole steroider, er de langsikte ettervirkningene ennå mer skadelig, både for den enkelte og for samfunnet generelt i form av økt belastning på helsevesenet. Jeg er stolt av å si at jeg tar total avstand fra bruk av anabole steroider. Det burde flere av oss gjøre. En annen ting flere burde gjøre er å sette seg inn i hvordan kroppen fungerer. Økt kunnskap og innsikt i treningsmetoder, restitusjon og kosthold vil gi mye glede, motivasjon og ikke minst resultater. Det er mange ting vi kan endre på for å få økt progresjon i treningen.

 

Treningsprogram

Jeg bruker mye tid på trening, og har etter hvert opparbeidet meg en del erfaring. Jeg har hørt mye på folk og det jeg har reagert litt på er når folk laster ned avanserte program på internett og skal begynne å følge dem, uten at de vet helt hvordan programmet fungerer, de bare vet at det funker for noen. Det er viktig med innsikt, men det viktigste er kontinuitet i treningen. Hvis man sammenligner en som har et program som er enkelt å følge, og som han har laget spesifisert etter eget behov, kontra en som har tatt et generelt, avansert program fra internett, da vil man som oftest se at vedkommende med programmet fra internett blir lei, og forstår ikke helt poenget med alle øvelsene, og resulterer i at han gir opp. Har du et enkelt program som er satt opp til deg, med standard øvelser som markløft, knebøy, benkpress, skulderpress og armtrening, så kan du etter hvert som du blir kjent med deg selv legge til flere øvelser.

Det beste tipset her er å finne et program med øvelser som passer deg. Du må ha et program som du kan følge over tid. Jeg har trent i 4 år og 3 måneder og har kun hatt 9 dager pause, og da var jeg skadet. Så det er viktig at det er enkelt.

Trener du tungt nok?

Skjermbilde 2013-10-11 kl. 10.11.40

Det er mange som er veldig flinke og følger programmet. De blir større og sterkere, men føler de selv at de blir fort nok sterk eller stor? Noen ganger ja, men som oftest nei. Det går gjerne ikke fort nok, og noen ganger stopper det helt opp. Du føler du gjør alt rett og når resultatene uteblir så mister du motet. Jeg ønsker å dele et par tips om å klatre ut av stagneringssonen som man ofte kommer i. Det kreves en endring. Du må ha struktur på øvelsene i programmet, men du må endre på vekten. Det som har hjulpet meg er å fyre på med vekter, alt du klarer, og kjøre en 1 repetisjon maksløft. Da får du en helt annen kontakt med musklene, du får et fokusnivå som er helt annen enn når du kjører 5 reps eller 12 reps. Uken etter du har trent max løft, når du skal trene vanlig igjen, får du mye bedre kontakt med kroppen. Da vil du som regel klare en repetisjon ekstra på settene.

Finn balansen mellom tungt og lett. Varier på kg og reps. Ikke hver redd for å løfte tungt! Skadene kan like lett skje på den siste reppen på lett vekt som den ene reppen på tung. Dette er råd til de som vil bli sterkere, ikke et råd til mosjonister.

Er du klar til en ny treningsuke?

Kommentarer

kommentarer