Bli bedre kjent med spensttrening

Spenst er en eksplosiv treningsform som inkluderer både hurtighetstrening og styrketrening.

Spensttrening omtales også som plyometrisk muskelarbeid og enkelt sagt så blir spenst ofte sett på som evnen til å hoppe langt eller høyt. En mer konkret beskrivelse er at spensttrening defineres som evnen til å utvikle stor muskelkraft i ulike satsbevegelser.

Man kan dele spenst inn i to hovedvarianter: vertikal spenst, altså hopping i retning oppover, og horisontal spenst som dreier seg opp hoppebevegelser fremover.

Hrdenlauf

Å ha god spenst er fordelsaktig i både hverdagen og i idrett.

Du genererer stor kraft på kort tid, og du kan hoppe høyt og langt. Inkluder for eksempel 3-4 spenstøvelser som du fordeler på øktene dine i løpet av uka, eller kjør en egen dag der du gjennomfører et miniprogram med 3-4 spenstøvelser.  Spenst er en treningsform som er belastende for kroppen og bør derfor ikke overdrives!

Varier underlaget for å redusere risiko for skader.

Det anbefales at du holder deg unna asfalt når du skal trene spenst. En løpebane eller gress er gode eksempler på hvor du kan trene spenstøvelser utendørs. Sørg for at du er godt uthvilt før du skal trene spenst i tillegg til at du bruker god tid på oppvarming. Hvis kroppen er sliten eller ikke har varmet opp godt nok, så er det større sjanse for at konsentrasjonen ikke er på topp. Dette kan føre til at du ikke får tatt i skikkelig når du først skal trene spenst og i tillegg så kan fallende konsentrasjonsevne bidra til større risiko for at du skader deg.

Eksempler på spenstøvelser:

Hoppe opp til kasse
Hoppende utfall
Stå på knærne og hopp slik at du lander i en knebøyposisjon.
Hinke på ett bein fremover
Hekkehopp
Hopp på to bein oppover trapper
Hopp på ett bein oppover trapper
Kassehopp fremover

547165

Kommentarer

kommentarer