Biggest Loser-Per Arne: Mine tips mot søtsug

Søtsug er vel noe vi alle kjenner til. Og når det først kommer kan det være vanskelig å bli kvitt det.

Noen ganger når søtsuget kommer kan det rett og slett være fordi at du bare er sulten, og da kan det dempes ved å spise vanlig sunn mat. Men for meg kommer søtsuget som verst etter middagen, før kveldsmaten. Da har jeg lyst på noe godt, noe å kose meg med. Men, siden jeg prøver å holde meg stort sett unna alt av det som regnes som «godis» må jeg ha noen sunnere alternativer tilgjengelig.

Én ting som hjelper for meg er å ikke ha noe i hus, som jeg ikke kan spise.

Ikke ha noe liggende bak i kjøkkenskapet, som du vet ligger der. Ligger det der, blir det spist. Det er hvertfall min erfaring.

Har man et balansert kosthold hvor man både får i seg nok av både proteiner, karbohydrater og fett så vil ikke det søtsuget dukke opp bestandig. Så lenge det er en høy andel med proteiner så vil søtsuget være dempet og man vil ikke kjenne så mye på det til enhver tid.

Erfaringsmessig er at om man for eksempel kutter ut karbohydrater helt, så vil man til slutt ryke på en smell og spise seg opp på karbohydrater.

Derfor er det så viktig at kostholdet du til en hver tid har i deg er balansert og riktig, for akkurat deg.

I forhold til hva du kan velge av forskjellige søtsug produkter kunne jeg ha kommet med alle de stereotypiske eksemplene som ta deg en frukt, gå deg en tur, puss tennene, og så videre, men min erfaring er det at jeg ikke får stilnet søtsuget før jeg har spist noe søtt.

Ifølge min matplan, satt opp etter mine behov, kan jeg spise en proteinbar etter at jeg har hatt en styrkeøkt. Dette er noe som hjelper veldig mye mot noe av mitt søtsug, da jeg har funnet en proteinbar som jeg synes er nesten like god som vanlig sjokolade.

De dagene hvor jeg ikke trener styrke må jeg ha noe annet, litt mer kalorifattig. Noe som jeg har funnet ut hjelper er ulike typer sukkerfrie pastiller og tyggis.

En annen ting jeg har blitt mer og mer glad i er faktisk gelè.

Gelè laget på sukkerfri og kalorifri saft utgjør en veldig god demper på søtsuget.  Ikke bare er det godt, men det inneholder praktisk talt ingen kalorier, så du kan jo spise det med god samvittighet.

En annen ting som jeg synes er veldig godt er oppskjærte eplebiter toppet med kanel og Natreen, det smaker eplekake! Den siste tingen jeg vil nevne at hjelper, for min del, på søtsuget er enten Farris med smak eller ett glass Pepsi Max.

Det er viktig at man har en kostholdsplan å følge med rom for å avvike fra den enkelte ganger.Da er det viktig at de store avvikene er planlagt og de mindre er halvveis planlagt som i at man har mat som er «ok», ihvertfall innafor å putte i munnen uten å rope høyt og føle skam etterpå.

Kommentarer

kommentarer