Slik trener Axel for å bli klar til årets sesong

Bilde 14.10.15, 11.11.31

Siden det forrige innlegget har jeg hatt ytterligere tre samlinger på Folgefonna med laget.

Samlingene har blitt gjennomført etter planen, med mye bra trening og god kvalitet. Med unntak av to dager, hvor det blåste for mye til at heisen kunne kjøre, har vi fullført de dagene som er planlagt. Så til nå, medregnet den første samlingen, har jeg hatt 33 skidager siden slutten av juli.

Jeg er med andre ord godt i gang med oppkjøringen til årets sesong, og ting går framover som det skal.

DCIM100GOPRO

Teknikkmessig føler jeg at jeg allerede har utviklet meg bra siden sist sesong, og med tanke på at det fortsatt nesten er to måneder igjen til første renn lover det godt!

Vi har kjørt en litt annen setup enn normalt nå i høst, hvor vi har kun holdt oss til skikjøring i Norge, mot tidligere hvor vi har pleid å dra ned til Østerrike og Sveits for å kjøre på breene der. Grunnen til dette er både for å spare penger med den ugunstige kronekursen som er nå, men også fordi den kalde norske sommeren og forholdsvis varme sommeren nede i Europa har gjort at forholdene her hjemme har vært bedre enn lenger sør. At vi har holdt oss hjemme i Norge har gjort at vi har kunnet kjøre flere, kortere samlinger uten at det har blitt alt for mye reising. På den måten har vi holdt belastningen ved å være på samling nede og vi har kunnet kjøre på relativt hardt med fysisk trening i periodene vi er hjemme mellom samling.

Bilde 06.08.15, 19.47.27

Bilde 02.09.15, 10.54.31

De ukene vi er hjemme fra samling har vi stort sett ligget på 10 økter i uken.

Som oftest har vi reist hjem fra samlinger på en lørdag, for så å hvile søndagen og sette i gang igjen på mandagen. Gjennom uken har vi to økter om dagen, med enten styrke på bein eller overkropp som første økt, og en utholdenhets økt i form av intervaller, langkjøring eller en crossfit-variant på ettermiddagen. Så totalt sett blir det tre økter på bein, to overkroppsøkter, to ganger langkjøring, og tre økter fordelt på intervaller og crossfit.

DCIM100GOPROG0074339.

Nå på høsten, som sesongen nærmer seg, er fokus på styrkebiten mer eksplosivitet og økning av maksstyrke, ettersom det har størst effekt direkte på skikjøringen. Tidligere på året, fra våren og gjennom sommeren, kjører vi mer balansestyrke og noe utholdende styrke for å øke kapasiteten og for å kunne tåle all skikjøringen gjennom vinteren.

Bilde 03.10.15, 17.38.24

Den siste uken vi var hjemme gjennomførte vi en av de tyngste øktene vi har i løpet av året. Økten går bare under navnet «Hoppbakken…» og foregår i og rundt Lysgårdsbakken på Lillehammer.

Fra bunn av bakken og opp til toppen går det 936 trappetrinn, i løpet av økten skal vi opp de trappene 7 ganger.

Det første vi gjør, for å komme i gang, og få opp pulsen, er 15 burpees. Etter det er det i gang med første drag opp hoppbakken. Ingen pause på toppen, før man skal så fort som mulig ned igjen. Nede på bunn er det lov med en slurk av drikkeflasken før det bærer avgårde opp trappen igjen. Etter andre draget opp og ned, venter det 10 nye burpees i bunn før det skal løpes 2 x 300 meter med 20 sekunders pause i mellom. Når løpingen er unnagjort, er det nye drag opp hoppbakken. 3 ganger opp og ned denne gangen.

Så gjentas burpees og løpingen før det er i gang med de siste to dragene opp trappen. I bunn etter siste draget avsluttes det hele som det begynte, med 15 burpees.

Bilde 02.10.15, 13.27.37

Drøye halvannen time etter start kjennes det magisk å være ferdig med monsterøkten. Det tar ikke mer enn et par hundre trappetrinn av første turen opp bakken før du ligger og vaker rundt og over syregrensa. Da gjelder det å jobbe med hodet, vel vitende om at det er langt igjen til mål med mye vondt! Det er også litt av meningen med økten, å virkelig få jobbe med hodet og pushe sine egne grenser og se hvor mye man tåler.

Etter hoppbakken hadde vi en dag hvile før vi dro avgårde på ny samling.

Bilde 10.10.15, 12.58.14

Fortsatt i Norge, men denne gangen på Juvassbreen, som ligger rett ved siden av Galdhøpiggen. Vi skal ha en to ukers samling her, og de første dagene har vært helt upåklagelige! Mye blå himmel, noen minusgrader og vintersnø, det blir ikke stort bedre! Det kan bli to gode uker. Etter denne samlingen skal vi ha en litt roligere uke med trening hjemme på Lillehammer for så å gjennomføre skiforbundets årlige fysiske test «Ironman» i slutten av uken.

Det skal bli spennende å se hvordan treningsarbeidet i sommer og høst har gitt utslag på testresultater.

Bilde 02.10.15, 13.24.37

Kommentarer

kommentarer