Arnolds vs Fibo

I fjor på denne tiden var jeg under oppkjøring til Mas bryting på Arnold Classics. I år er det Fibo i Tyskland som står for tur.

Oppkjøringen er annerledes og matinntaket er doblet, da jeg kan veie opptil 125 kilo, og ikke 105 kilo. Vektklassene på Fibo er kun -125kg og +125kg så jeg begir meg ut på ukjent terreng. Spennende, men skummelt.

De jeg møter er større og sterkere, men kanskje størrelsen også gjør dem tregere? MAS-bryting er ikke bare brutal styrke, men også en god del teknikk. Rask reaksjonsevne og bevegelighet gjør at man har mer «kontroll» i matchen og kan være en vinnerfaktor. Deltakerlisten er ikke lagt ut enda så jeg vet ikke hva eller hvem jeg møter, men det har ikke noe å si for jeg har bestemt meg for å vinne.

Litt høy på pæra, men riktig mindset må være på plass for min del. Ikke tvile, overtenke, engste seg… JEG SKAL!

IMG_8010

Vektøkning
Da jeg vanligvis konkurrerer i -105kg, og nå kan «feite» meg opp til 125 kilo, legger jeg på meg det jeg kan.

Jeg har alltid hatt et problem med vektøkning på grunn av mye trening og en aktiv jobb, men nå sitter jeg på kontor samt at jeg kun har 3-4 økter i uken. Vekta har ikke så mye å si for min del når jeg konkurrerer så lenge jeg føler meg klar.

Kostholdet mitt blir delvis styrt av Thomas Stellander, men jeg har som regel ikke noen problemer med matinntak, så det eneste han kan klage på er all junken jeg trykker i meg. Det optimale er 5-7 måltider fra morgen til kveld, dette inkluderer da Mutant Mass Gaineren med havregryn og kreatin som er standard «First Breakfast»

De siste 4 dagene har vi gjort et like eksperiment da jeg skal prøve meg på en PR i bøy. Skikkelig oppkarbing rett og slett. Minimum 600 gram (veies ukokt) ris eller pasta skal inntas daglig i tillegg til vanlig mengde kjøtt/grønt.

Målet er å få opp trykket i kroppen, og jaggu funker det! Nå gjenstår det bare å se om bøyen går lettere.

IMG_7911

Oppkjøring
Det er en litt annerledes oppkjøring til Fibo enn til Arnolds, jeg får håpe dette funker like bra!

Jeg startet min med 8 uker «Dietmar Mengde-program» etter NM i MAS-Bryting. Dette var egentlig en straff fra Gråskjegg (Egil), da jeg fikk beskjed om å ta det rolig på NM. Men jeg endte med å delta i 2 klasser, cirka 22 matcher… Jeg er ikke sikker på om det var verdt det.

Men målet var å bli enda sterkere i de 3 store øvelsene; knebøy, benkpress og markløft.

I MAS-Bryting er det grep/bein og rygg som blir brukt, så Dietmar-programmet passer perfekt til dette.

Det er mange forskjellige variasjoner; knebøybøy med stopp, bredt stand, markløft på kloss, strake markløft, markløft fra kloss, og så videre.

Etter at 8 uker med mengdeprogram var gjennomført var det rett på 12 ukers styrkeprogram.

Tungt, men ekstremt morsomt, selv om jeg egentlig bare trener knebøy, benkpress og markløft 3 ganger i uken.

Som regel er det 6 sett per øvelse, og antall repetisjoner varierer fra 8-1. Det høres ikke tungt ut, men believe u me…!

Da øktene ofte er opptil 2 timer pluss oppvarming fyller jeg på med BCAA og Protonic underveis for å holde energinivået oppe.

IMG_7592

Fokuset nå er å bli mer eksplosiv og sterkere, men jo nærmere konkurranse jeg kommer vil jeg også trene mere på teknikk i MAS og få bevegelsene inn i kroppen igjen.

Oppkjøringen jeg hadde til Arnolds var veldig annerledes. Mer «discotrening» (ustrukturert), jeg trente det jeg ville, jeg hadde ikke noe plan for hvor mye jeg skulle løfte, etc. Selvfølgelig var det bein/mark/grep det gikk i men ikke på samme måte som nå.

Jeg føler meg bedre forberedt denne gangen. Og med tanke på hva jeg kanskje møter i Tyskland burde jeg også være det!

Følg Stefan Sekej på Instagram: @breskern

Strongman, Mas wrestler. Arnold Sportsfestival. Norwegian/scandinavian champ. 5.World championship Vestfold Strongteam

Kommentarer

kommentarer