Alle kan få drømmekroppen

shutterstock_121069816

 

Tøff men overkommelig utfordring.

Men det finnes dessverre ingen enkel oppskrift. Det som får Eva Longeria slank og stram er ikke det samme som hjelper Natalie Portman. Er du villig til å jobbe kan du imidlertid nærme deg ditt beste, ditt optimale. 

La oss si det med en gang; det finnes ingen enkel oppskrift på hvordan du skal trene, spise og hvile for å få det du anser som «drømmekroppen.» Har du urealistiske drømmer vil du antagelig aldri oppnå dem. Det er ikke alle som kan får bena til Eva Longoria eller brystkassa til Hugh Jackmann uansett hvor mye de måtte trene. Det ligger i genene. Det du imidlertid kan oppnå – hvis du jobber hardt og målrettet – er å skinne som en stjerne. Ytre skjønnhet kan oppnås gjennom trening. Hemmeligheten er å tilpasse trening, kosthold og rutiner til den du faktisk er og jobbe målrettet og disiplinert over tid.

Ta deg den tiden du trenger

Det finnes ingen enkel oppskrift. Skjønnhet er en glød som springer ut av overskudd og god helse. Du kan gjøre mye for å senke fettprosenten, stramme opp og bygge muskler, men gyver du løs og vil trene hver dag – ja kanskje opptil flere ganger om dagen – og sulteforer deg for å bli bikiniklar til midtsommer, er sjansen stor for at du går lei og innsatsen renner ut i sanden.

For mye, for voldsomt, for fort, er neppe løsningen for noen. Det som funker for de som lykkes er å finne et nivå de ikke bare makter å presse seg igjennom, men faktisk finner glede i å gjennomføre. Og da tenker vi ikke bare på selve treningen. Det er minst like viktig å finne balanse i hvor ofte, hva du spiser og hvordan du velger å leve livet ditt når du ikke trener.

Fellesnevnere

Det finnes noen retningslinjer som vil hjelpe de fleste med å finne sin optimale form. Damer og menn, unge og gamle, trente og utrente. En kombinasjon av styrke, kondisjon og stretching – yoga for eksempel – for stabilitet av den indre muskulaturen er bra for alle. Hvor mye vekt du skal legge på de ulike treningsformene bør imidlertid tilpasses individuelt ut fra alder, kjønn, treningsgrunnlag og ikke minst hva du ønsker oppnå, men du kommer ikke utenom disiplin, gjennomføringsevne, variasjon og et allsidig, godt planlagt kosthold.

Kunsten å spise riktig 

Kosthold betyr alt. Du blir hva du spiser. Det som er riktig for én, er ikke nødvendigvis riktig for en annen. Igjen handler det om å tilpasse kostholdet til hvem du er og hva du vil oppnå. For noen handler det om å spise mindre, men smartere. For andre om å legge om kostholdet helt. Hugh Jackmann spiste for eksempel tett opp mot 8 000 kalorier daglig da han trente seg opp til den siste runden som Wolverine. Noe som selvfølgelig ikke går i lengden for oss vanlig dødelige. For Jackmann var treningen – og spesielt de mange tidkrevende måltidene – del av en fulltids jobb han fikk titalls millioner dollar for å gjennomføre.

krea-bolicEt godt kosthold for oss andre må bygges langsiktig, være realistisk, gjennomførbart og ikke ha preg av å være en kortvarig kur. Vil du ha kassa til Jackmann  – eller i hvertfall så nære DU kan – kommer du nærmere målet med en langsiktig plan. Du kan også med hell prøve et eller flere kosttilskudd. Enten som et som gir deg byggesteiner eller et som gjør at du tar opp det du spiser på en bedre måte. Prøv for eksempel Krea-bolic. Denne trippelmatrise-kapselen inneholder smarte ingredienser for effektivt opptak av riktig næring, noe som beviselig får opp volumet og gir hurtigere framgang.

Journalføring hjelper på moralen

diet proteinDe fleste av oss er fryktelig flinke til å lure oss selv når det kommer til kosthold. Hvor mye du lurer deg kan du enkelt finne ut med å ta et kjapt mobilbilde av alt du spiser i en periode. Prøv ei uke for eksempel. Da er det ikke lenger så vanskelig å finne «kalorifellene.»Dersom du kutter noe ned på de «næringsfattige» ingrediensene i ditt kosthold, og erstatter dette med «næringstette» måltider, vil du ikke bare merke større effekt av treningen, du vil ogsåSE resultater raskere.  Uansett om du skal opp eller ned i vekt. Prøv for eksempel Diet Protein. Dette kosttilskuddet har et høyt innhold av kalsium og er rik på viktige proteiner og aminosyrer som styrker og bygger kroppen. Ett godt kosttilskudd gir deg enkel og effektiv kontroll over ditt daglige inntak av næring. Riktig sammensatte måltider hjelper deg å nå dine mål. Uansett om vi snakker om midjemål eller treningsmål.

Treningen kan du kontrollere på samme måte. Skriv ned hver gang du går eller sykler til jobben. Skriv ned når du tar trappene i stedet for heisen. Kanskje går du mye mer enn du tror? Sitter du for mye stille, kan du jo prøve å endre noen vaner. For å få drømmekroppen må du endre tankesettet ditt. Det er viktig å legge inn sjettegiret på trening, men minst like viktig er det å gire opp fra fri til andre resten av dagen.

Ikke vær FOR hard

Å få drømmekroppen er en beinhard jobb. En jobb du må ha ståldisiplin for å gjennomføre. Å være FOR hard med deg selv er imidlertid ingen god idé. Da blir du bare sur, lei og deppa, og det gir jo ingen indre glød. Husk at en stram og veltrent kropp tåler noen kilo ekstra her og der.

For; hva skal du med en drømmekropp hvis du ikke er glad og fornøyd med den?

Lykke til!

Kommentarer

kommentarer