7 minute workout

De siste årene har det stadig kommet flere og flere ulike varianter av såkalte HIIT-økter, som for eksempel «7-Minute-Workout».

HIIT står for Høy Intensiv Intervall Trening og konseptet 7-Minute Workout stammer fra et amerikansk forskningsprosjekt som viser at så lite som 7 minutter med trening med høy intensivitet kan bidra til store positive helsegevinster. En slik 7-minutters økt gjennomføres med ulike øvelser der du trener i 30 sekunder og hviler i 10 sekunder. Du skal presse deg når du utfører samtlige øvelser slik at du får optimal effekt av de sju minuttene.

I den originale varianten av «7 Minute Workout» utfører du 12 ulike øvelser som, men du kan også gjøre din egen variant ved å for eksempel utføre 6 øvelser x 2 runder i en slik økt på 7 minutter, eventuelt 4 øvelser x 3 runder. Dette er treningsøkter som passer perfekt når du trenger en kjapp og effektiv økt uten å være avhengig av et treningssenter eller treningsutstyr. Tren der du er, når det passer deg!

Her er eksempel på hvordan du kan trene intensivt i 7 minutter der både hjertepumpa og muskulaturen jobber godt:

7 Minute Workout – 12 øvelser
1) Jumping Jacks
2) Brede pushups
3) Utfall bakover
4) Rygghev
5) Høye kneløft
6) Planke
7) Burpees
8) 90-grader`n
9) Smale pushups
10) Situps
11) Russian twist
12) Knebøy med hopp

7 Minute Workout – 6 øvelser
1) Pushups
2) Hoppende utfall
3) Sideplanke med rotasjon
4) Supermann-rygghev
5) Flutter kicks
6) Knebøy

7 Minute Workout – 4 øvelser
1) Froskehopp
2) Rygghev
3) Burpees
4) American situps

 

Kommentarer

kommentarer