5 viktige treningsprinsipper

Spør du flere personer om hva ordet «trening» betyr vil du nok få flere ulike svar, men de fleste vil likevel være enig om at det handler om fysisk aktivitet.

Én definisjon av trening er: ”Systematisk påvirkning av organismen for å oppnå fysiske, psykiske eller sosiale mål.”

For å oppnå disse målene så blir det ofte snakk om ulike treningsprinsipper, altså ulike regler som må følges for å oppnå best mulig resultat.

1) Progresjon
Kroppen vår er svært tilpasningsdyktig. For å øke muskelmasse eller styrke, eller bedre utholdenheten så må vi stadig pushe oss selv ved form av økt belastning, mengde, treningshyppighet og lignende. Du må rett og slett stadig utvikle deg selv for å oppleve framgang! Trener du med de samme vektene og like mange repetisjoner fra uke til uke så får ikke kroppen nye utfordringer. Kroppen trenger stadig å kjenne at den opplever en slags form for «ny motstand» for å kunne bygge seg enda sterkere og bedre til å takle kommende utfordringer.

2) Kontinuitet
Mange har kanskje opplevd at noen ferieuker eller perioder med sykdom hvor man ikke har prioritert treningen like ofte som tidligere, har hatt sin pris. Trening er ferskvare og en viss struktur med kontinuitet er helt nødvendig for at du skal bli bedre! Mangel på belastning over tid vil bidra til at kroppen mister evnen til å takle disse oppgavene. Grovt sett sies det at trente personer må forvente rundt 10 prosent tap av styrke om man tar seg en måned treningsfri.

3) Spesifisitet
«Øvelse gjør mester» og er det en spesifikk øvelse du ønsker å bli bedre i, ja, da må du prioritere å trene nettopp den øvelsen. Det kan være en viss overføringsverdi fra andre øvelsesvarianter til den spesifikke øvelsen du vil bli god i, men for at du for eksempel skal bli bedre i knebøy, da må du trene knebøy og ikke beinpress. Vil du bli en bedre løper, så må du løpe i stedet for å sykle, og så videre.

4) Variasjon
I likhet med progresjon så er også variasjon et viktig element for å utfordre kroppen. Ikke bare vil kroppen i seg selv ha godt av å trene nye øvelser, men variasjon er vel så viktig som for å holde motivasjonen oppe. Ensformig trening kan også føre til større risiko for belastningsskader og opplevelsen av at man stagnerer.

5) Resitusjon
Dette er et punkt mange undervurderer. Å sørge for nok god restitusjon er helt avgjørende for både framgang og resultater. Hvor mye restitusjon man trenger varierer fra person til person. Faktorer som er med på å påvirke restitusjonsmengde er blant annet belastning og treningsmengde, hvor godt trent man er, søvn, kosthold, stress og andre psykiske faktorer. Husk at noen ganger er det faktisk «less is more» som gjelder i forhold til hvor mye du trener. Opplever du en lengre periode hvor alt er tungt og trått samtidig som du sjelden opplever at treningsøktene gir deg overskudd, så kan det være lurt å se om du egentlig får hvilt nok mellom øktene.

Kommentarer

kommentarer