5 tips til å komme i gang med treningen

shutterstock_108241535

Sliter du med å komme i gang med gode treningsrutiner etter ferien?

Det er blitt september og de fleste av oss er tilbake i hverdagen med jobb, skole og det som måtte høre til. Men hvordan står det egentlig til med treningen?

Det er helt normalt å trene litt mindre når man har ferie, men det kan være ekstra tøft å komme godt i gang igjen etter noen uker der treningen ikke har vært førsteprioritet. Her får du derfor noen tips til hvordan du kommer i gang, slik at treningsøkter og fysisk aktivitet blir en naturlig del av ditt liv.

1) Sett deg et mål
Hva ønsker du å oppnå med treningen? Sett gjerne et hovedmål og noen delmål som skal motivere deg på veien. Dette kan være alt fra å bli sterkere, få bedre teknikk, bedre kondisjon, gå ned i vekt, få mer energi, jobbe med konkrete øvelser for å bli skadefri – dette er helt opp til deg! Du bestemmer dine mål, men husk å være konkret og realistisk.

2) Husk hverdagsaktiviteten
All bevegelse teller! Ta trappa i stedet for heisen. Hopp av et stopp før når du tar buss eller trikk. Skal du et sted og avstanden ikke er stor dit du skal, så ta beina eller sykkelen fatt. Ikke utsett husvasken, men tenk at også dette er aktivitet kroppen din har godt av.

3) Prøv noe nytt
Har du slitt lenge med motivasjon og treningslyst så kan det være på tide å prøve noe nytt – enten en ny øvelse, en ny treningsform, en ny gruppetime og så videre. Det viktigste er å finne noe du trives med og som gir deg treningsglede.

4) Få ny motivasjon
Selv om det høres overfladisk ut, så kan det å kjøpe seg noe nytt treningstøy eller treningsutstyr bidra til å gi en skikkelig motivasjonsboost. Hva med å investere i noen treningsstrikker, en ny treningsbukse eller noe utstyr du har ønsket deg lenge?

5) Hold ut
Det ER tungt å komme i gang igjen, men du vet nok også at de første øktene er verst. Etter hvert vil du bli avhengig av endorfinrusen man får etter trening og du merker at både kropp og hode er lettere til sinns. Husk godfølelsen, hva gjør deg mest fornøyd – en kveld foran TVen i godstolen med dårlig samvittighet for at du droppa treningen, eller en treningsøkt etterfulgt av et smakfullt restitusjonsmåltid som du kan nyte med god samvittighet i sofaen?

WEB_Image Soft Workout pants Labella Power S G-For1972513456

 

Kommentarer

kommentarer