5 øvelser i slynge

WEB_Image SKLZ Power Strapz - Suspension Trainer S-1827421505

Slyngetrening har de siste årene blitt ekstremt populært – både på treningssentre, men også som hjemmetrening.

Slyngene er justerbare og kan raskt og enkelt tilpasses ønsket øvelse. Dette treningsutstyret kan brukes både inne og ute.

En av fordelene med slynger er at en rekke øvelser kan gjøres med forholdsvis lite utstyrsbehov, og det er svært lett å justere blant annet motstand.

Her får du tips til 5 gode øvelser du kan gjøre i slynge:

Omvendt roing
Ta tak i slyngene med overhåndsgrep og len deg bakover med strak kropp, og med hælene i gulvet. Senk skuldrene ned og bak. Dra deg opp mens du holder en nøytral rygg og kjenn at du har kontakt med de øverste ryggmusklene. Juster slyngene etter ønsket motstand, jo lenger ned du plasserer slyngene, jo mer motstand får du. Du kan også legge beina opp på en kasse eller lignende for enda tøffere utfordring.

Bulgarske utfall
Plasser den ene foten i slyngen og senk deg nedover (og «bakover) mens du kjenner at du strammer kjernemuskulaturen og holder en nøytral rygg. Press deg selv opp igjen ved å legge trygg på den fremste foten når hofteleddet er i cirka samme høyde som kneet til beinet på bakken.

WEB_Image -554173151

Planke
Plasser begge beina i slyngen og len deg på albuene mens du holder kroppen i en strak posisjon. Pass på at ikke ryggen og skuldrene «henger»! Start med planken på albuene og gå deretter opp på strake armer for en mer utfordrende variant. Husk også at du kan gjøre sideplanke i slyngene.

Hoftehev
Her står du i sideplanke som utgangsposisjon med begge beina i slyngen og undersiden av armen nærmest bakken er i kontakt med underlaget som du støtter deg på. Senk hoften rolig ned mot gulvet og skyv deg så opp igjen til utgangsposisjonen. Det er lite bevegelse som skal til.

Push-ups
I likhet med omvendt roing kan du også justere vanskelighetsgraden på denne øvelsen ved å justere slyngene. Pass på å holde en rak holdning når du utfører push-ups og husk at jo lengre ned du senker kroppen, jo tyngre blir det.

Kommentarer

kommentarer