5 fordeler med å trene utendørs

I vår- og sommermånedene er det mange som liker å ta med seg treningen utendørs. Og det er mange gode grunner til å ta seg en økt ute i det fri! 

1) Døgnåpent «treningssenter»
Å trene ute kan du gjøre når som helst det måtte passe deg. Her slipper du å forholde deg til bestemte åpningstider. Du trenger heller ikke mye utstyr for å få deg en enkel og effektiv økt. Du slipper å måtte stå i kø eller å vente på ledige apparater, noe som mange kan kjenne seg igjen i når det er «prime time» på gymmet.

2) Det er gratis og sunt!
Trening kan gjøres når som helst, hvor som helst. Ved å trene kroppsvektøvelser utendørs slipper du å betale for medlemskap på et treningssenter. I tillegg får du frisk luft samtidig som du beveger på kroppen. Husk også at toppturer og en tur i den norske fjellheimen helt klart kan ses på som en treningsøkt i seg selv! Så får du med litt sightseeing på kjøpet.

3) Variasjon
Å variere treningen er et viktig treningsprinsipp for å oppleve ny motivasjon og ikke minst for å utfordre kroppen. Kroppen vår har en utrolig evne til å tilpasse seg det den til enhver tid blir utsatt for. Derfor er det viktig å utsette den for nye metoder for å kunne stimulere muskelvekst og å øke styrke, eller for å bli bedre i kondisjon- og utholdenshetstrening. En annen viktig ting som gjør at variasjon er viktig i treningen er at man varierer måten man stimulerer muskelen på, så reduserer man sjansen for å bli overtrent og belastningsskader. Med andre ord så er det større sjanse for at du holder kroppen skadefri. 

4) Det er sosialt
Har du en avtale om å møte en venninne eller en kompis akkurat da du hadde tenkt til å trene? Hvorfor ikke slå to fluer i en smekk der du kan være sosial samtidig som dere begge får en treningsøkt eller jogge en tur ute? Mange synes det er mer motiverende å trene når man har en treningspartner og det kan oppleves som mer tidseffektivt å kombinere en avtale med en treningsøkt. Dermed er man aktive sammen, samtidig som det er sosialt.  På sommeren er det også mange utendørs gruppetimer og boot camps man kan slenge seg med på! Sjekk om tilbudet i nærmiljøet hvor du bor!

5) Transporttrening
Mange bruker tidsklemma som en unnskyldning for å droppe treningen. Da gjelder det å benytte seg av de mulighetene man har! Gå eller bruk sykkelen til å komme deg fra sted til sted. Avtal gjerne utendørs gåmøter når du skal møte andre. I mange tilfeller vil du faktisk spare tid ved å bruke beina, og i tillegg sparer du penger på kollektivtransport og drivstoff. Samtidig får du frisk luft, og du slipper eventuell kø og venting når det er rush-trafikk!

 

Kommentarer

kommentarer