4 ting som booster opp treningsenergien

Vi har vel alle vært der; treningslysten og motivasjonen er der, men energinivået er bare ikke til stede. 

Det kan være mange grunner til at energinivået ikke er på topp, og noen ganger så er det rett og slett kroppen som er sliten og derfor trenger restitusjon. Det er også greit å påpeke at hvis du opplever manglende overskudd og energi i over en lengre periode, så kan det være greit å sjekke opp dette med fastlegen og for eksempel måle blodtrykk og ta blodprøver for sjekke mineral- og vitaminstatus.

Men med en frisk og rask kropp så finnes det andre «quick-fix-løsninger» som kan få deg opp fra sofaen.

1) Nok næringsrik mat og drikke
Det er ingen tvil om at «riktig» mat og drikke er helt avgjørende for hvordan man yter på trening samt at det også har påvirkning på restitusjonsperioden etter økta. Hvordan man reagerer på ulike mat- og drikkevarer vil naturligvis variere fra person til person.  Noen liker å kickstarte økta med en energidrikk eller en kopp kaffe, andre fungerer best når de spiser en banan, mens noen hiver i seg en neve med nøtter. Å reise på trening sulten og uten drivstoff i tanken vil i alle fall være en dårlig idé for de fleste av oss. Uansett hva som passer best for deg så er det lurt å være bevisst på mengden mat og drikke du har i deg slik at du ikke blir for mett og «tung» på trening. Det anbefales at man særlig unngår store måltider med mye fett og sukker som for eksempel «junk food, og unngå å teste ut nye matvarer rett før en konkurranse i tilfelle mage- og tarmsystemet skulle slå seg helt vrang av ukjent mat og drikke.

2) Nok søvn
Det sier seg selv at for lite søvn vil gi en generelt slappere og mer sliten kropp, så prioriter senga og nok søvn! For lite søvn kan nemlig skape en stressrespons i kroppen som igjen blant annet kan føre til ubalanse i hormonelle reaksjoner i kropper. Dette igjen kan påvirke kroppens evne på prestasjon, muskeloppbygging og treningslyst bare for å nevne noe.

3) Frisk luft
Selv om dørstokkmila kan virke eviglang så kan det å bare ta seg en tur ut få opp energinivået. Mange opplever å kvikne til når de får frisk luft i ansiktet og kroppen får beveget på seg. Det er heller ingen tvil om at dagslys har positiv virkning på energinivået.

4) Musikk
Det finnes faktisk flere studier som viser at de som trener med musikk på øret, yter bedre og tar i mer på trening enn de som trener uten musikk. Mange har sine egne favorittlåter som får de til å virkelig fyre seg opp, så trenger du å kvikne til før trening så sett på godlåtene med høyt volum i stua mens du pakker treningsbagen for å komme i riktig stemning!

Attractive female taking a break after jogging

Kommentarer

kommentarer