4 pushups-varianter

shutterstock_299449634

Få tips til 4 pushups-varianter med både økt motstand og lettere belastning.

Pushups, eller armhevinger om du vil, er en kjent øvelse for de fleste. En av fordelene med pushups er at du kan utføre øvelser hvor som helst, når som helst. Alt du trenger er din egen kropp. En annen fordel med denne kroppsvektøvelsen er at den enkelt kan tilpasses  ulike nivåer og dermed gjøres både mindre krevende eller mer utfordrende.

Diamant-pushups
Her står du i vanlig pushups-posisjon, men plasserer hendene dine samlet med tomlene og pekefingrene mot hverandre slik at du danner en diamantform med hendene. Senk deg ned og press deg selv opp igjen slik man gjør i vanlige pushups. Denne varianten stiller større krav til triceps.

Enarms-pushups
I startposisjonen har du en bredere beinstilling enn det du har i vanlig pushups i tillegg til at hånda som skal være plassert på bakken er mer mot midten av kroppen. Senk deg ned og press deg selv opp igjen. Albuen på armen du har mot bakken vil peke mer ut mot siden sammenlignet med vanlige pushups for å opprettholde balansepunktet.

Pushups med mindre motstand
Hvis du ikke klarer å ta vanlige pushups kan du begynne å ta pushups mot en vegg, benk eller lignende. Etter hvert som du blir sterkere reduserer du vinkelen du står mot veggen/benken og slik nærmer deg mer en horisontal pushups-stilling.

Pushups med hjelpestrikk
Ønsker du å ta pushups med hendene og tærne i bakken, men mangler fortsatt styrken til å kunne ta flere repetisjoner på rad, så kan en strikk være et smart hjelpemiddel. Form strikken som et åttetall og tre den på deg slik at den er plassert cirka på albuene og foran brystkassen. Strikken vil lette motstanden på vei opp.

Kommentarer

kommentarer