4 grunner til å trene på romaskin

Hva med å teste ut romaskinen neste gang du er på treningssenteret? Det finnes nemlig mange fordeler ved å trene på dette apparatet!

1) God treningseffekt
Når du trener kondisjonstrening ved å ro bruker du styrke fra flere muskelgrupper i kroppen, samt at du bedrer kondisjonen og får økt utholdenhet. Her får både muskler og puls kjørt seg samtidig som du forbrenner kalorier.

2) Du bruker hele kroppen
Når du ror bruker du kraften i beina til å sparke ifra samtidig som du drar rohåndtaket til deg ved å bruke musklene i armer og rygg. I tillegg vil du jobbe aktivt med kjernen for å holde kroppen sterk og stabil i robevegelsen. Roing er supert for å få opp pulsen samtidig som du bruker styrke i både armer og bein, rygg og kjerne – perfekt en dag du har dårlig tid på treningssenteret eller bare vil ha en kjapp og effektiv økt!

3) Det er enkelt å bruke og har lav skaderisiko
Du stiller enkelt inn motstanden på romaskinen ved å velge innstilling på hjulet. Tallene er fra 1 til 10, og jo høyere tall du har, jo mer motstand blir det og jo mer kraft trengs for å spinne hjulet. Lavere tall fører til at det er lettere å sette i gang hjulet. Å trene på romaskin har også lav skaderisiko for både akutte skader og belastningsskader. Du får heller ikke de harde støtene på leddene dine som kroppen får under for eksempel løping og jogging.

4) Lett å tilpasse dagsformen
Intervaller, langkjøring, oppvarming, finisher – du har mange muligheter med romaskinen! Hvor lengeog hvor hardt du trener er selvfølgelig helt opp til deg selv, men er du nybegynner er det lurt å bli vant med teknikk og å trene på lav til moderat intensitet for å bli vant til drabevegelsen. Uansett er romaskinen noe som alle kan trene!

Innlegget er gjengitt med tillatelse fra siljebjornstad.blogg.no.

Kommentarer

kommentarer