3 hjemmeøkter på 15 min

Med kjøligere temperaturer og mindre dagslys er det ingen tvil om at høsten er her og at vi går mot vinter. I denne perioden er det mange som kanskje synes at dørstokkmila til gymmet blir ekstra lang, og da er hjemmetrening et ypperlig alternativ.

Med kroppsvektøvelser kan du enkelt få trent både muskulaturen og hjertepumpa hjemme i stua. Det gjelder bare å bestemme seg i tillegg til å ha en plan for hva du skal gjøre.

Her får du tips til 3 enkle og effektive treningsøkter hvor du rekker mye på 15 minutter:

Økt 1 – Sirkel
Her utfører du 5 øvelser etter hverandre og jobber med tidsintervaller 45 sek arbeid/15 sek pause. Da gjør du de repetisjonene du rekker av hver øvelse i løpet av de 45 sekundene. Tilpass tempo og intensiteten slik at du klarer å gjennomføre 3 runder uten stopp med følgende øvelser:
Knebøy
Pushups
Rygghev
Utfall bakover
Russian Twist

Når du har utført 45/15 med russian twist begynner du bare rett på igjen med knebøy.

Økt 2 – AMRAP
AMRAP står for As Many Rounds As Possible og her skal du gjøre så mange runder du rekker på 15 minutter med et visst antall øvelser og et bestemt antall repetisjoner. Bruk en timer og jobb i 15 minutter med følgende øvelser og reps:
15 jumping airsquats
15 pushups
15+15 utfall bakover
15 american situps

Økt 3 – EMOM
EMOM står for Every Minute On the Minute, og du starter på en ny øvelse for hvert nye minutt. Du gjør de repetisjonene som er oppgitt og blir du ferdig før det har gått 60 sekunder hviler du bare resten av tiden.

Minutt 1) 12 + 12 hoppende utfall
Minutt 2) 12 burpees
Minutt 3) 50 sekunder planke

 

Kommentarer

kommentarer