3 grep for å bygge mer muskler

Med styrketrening og nok mat er du på god vei for å bygge mer muskelmasse og øke styrken. Likevel er det flere detaljer som er viktig å være klar over for å få fremgang.

1) Sørg for optimal restitusjon
Under trening bryter du ned kroppen slik at den får signal om å bygge seg sterkere og bli bedre rustet til en eventuell neste utfordring. Det er dermed i restitusjonsfasen kroppen faktisk bygger seg opp igjen til å bli en sterkere utgave, men uten tilstrekkelig hvile vil resultatene utebli. God restitusjon handler om å spise nok, drikke nok, sove nok og ikke minst hvile godt mellom øktene for å unngå overbelastning. Mange som trener mange harde økter etter hverandre, men som likevel ikke oppnår fremgang, opplever faktisk å få bedre resultater når de begynner å trene færre økter – samtidig som kroppen får mer hvile mellom de tyngste øktene. Ikke glem at noen ganger er det «less is more» som gjelder, så tenk kvalitet fremfor kvantitet! Vær også bevisst på å ha en god døgnrytme som sørger for gode søvnvaner og tilstrekkelig med søvn. I tillegg er det viktig å huske på at i perioder hvor det er mye stress og uro, så kan dette påvirke både trening og restitusjon. Da er det viktig å få en oversikt på hvordan hverdagen din ser ut, der du skaper balanse mellom ulike aktiviteter og gjøremål i kombinasjon med hvile og ro.

2) Tren baseøvelser
Ved å fokusere på baseøvelser i treningsøktene dine involverer du de store muskelgruppene som har et større potensiale for å stimulere til muskelvekst enn isolasjonsøvelser. Med baseøvelser snakker man om øvelser som involverer flere ledd og muskelgrupper. Eksempler på baseøvelser er markløft, knebøy, benkpress og roing. Husk også treningsprinsippet om progresjon der du på en eller annen måte jevnlig øker belastningen. Kroppen er svært tilpasningsdyktig og uten nye utfordringer eller motstand, så vil fremgangen stoppe opp.

3) Spis MER
Føler du at du trener og spiser bra, men at du likevel ikke får de resultatene du fortjener? Kanskje du rett og slett ikke får i deg nok kalorier og energi? Husk at etter hvert som du øker kroppsvekten med mer muskelmasse, så trenger du også mer påfyll! Generelt er det slik at desto større du er, desto mer trenger du. Å sørge for å spise nok protein er helt nødvendig for at kroppen din skal kunne bygge muskler. I mange tilfeller kan proteinshakes være smart i perioder hvor målet er økt muskelmasse, for å sikre et godt proteininntak. Dette er både praktisk, enkelt og effektivt! Proteinfabrikken har en rekke ulike typer proteinpulver med forskjellige smaker og perfekt konsistens. Gainer er et annet smart kosttilskudd som kan bidra til at du får i deg et tilstrekkelig kalorioverskudd, slik at kroppen lettere skal bygge muskler og styrke. Kundefavoritten Big Mass Gainer fra Proteinfabrikken er vektøkningspulver som tilfører næring fra komplekse karbohydrater og protein – sjekk utvalget HER.

Kommentarer

kommentarer