2017 – mer benkpress, mindre kroppspress

2016 var det store fitnessåret for min del. Selv om jeg prøver å være et sunt forbilde ved å trene og konkurrere dopingfritt, ha fokus på helse, styrke og prestasjon framfor bare kropp så er helt sikkert jeg også med på å bidra til det såkalte «kroppspresset». Det er absolutt ikke bevisst fra min side.

Jeg trener ikke for å se digg ut.

Jeg trener for mental og fysisk helse, for å bli sterkere og noen ganger for å konkurrere i en fysikksport. Når jeg legger ut bilder av formen min underveis i en oppkjøring mot fitnesskonkurranser så er det for å vise progresjon. På samme måte som jeg legger ut videoer av at jeg løfter tyngre i benkpress enn jeg gjorde tidligere. Det er bare det at når noe handler om kropp så skaper det helt andre reaksjoner hos mottakeren enn om det bare er et tungt løft.

Det blir ingen satsning mot fitness for meg denne våren. Derimot har jeg rundt 20 atleter i teamet mitt som skal konkurrere i bikini fitness, bodyfitness, athletic fitness og mens physique. Selv kommer jeg til å satse på styrkeløft og benkpress. Første konkurranse i år er 14.januar, og det er klubbstevne i benkpress. Andre konkurranse er et styrkeløftstevne den 24.februar.

Akkurat nå synes jeg at benkpress er den morsomste øvelsen.

Det er antakeligvis fordi det er der jeg er sterkest, og har hatt mest progresjon den siste tiden. Teknikken har blitt bedre, og jeg tror også at all «bodybuildingen» av overkroppen, har bidratt til at jeg er sterk i benkpress. Jeg har nedprioritert beintrening de siste par årene for å balansere fitnessfysikken, og det gjenspeiler seg bra i at jeg er dårligst i knebøy.

Tanken med treningen min nå er å trene styrkeløft fram til juni. Da må jeg ta en avgjørelse på om jeg skal satse på NM i fitness til høsten, eller ikke.

Nå må jeg innrømme at det er veldig godt å spise det jeg vil, og styrkeløft er mye mer behagelig å holde på med enn å være på fitnessdiett.  

Kommentarer

kommentarer