2 hjemmetreningsøkter med kroppsvektøvelser

Her kommer tips til to nye hjemmetreningsøkter som kan utføres hvor som helst, når som helst. Du trenger ikke noe stor plass å være på eller noe ekstra utstyr.

500 reps
Den første økten består av 5 øvelser og man til sammen gjør 100 reps på hver øvelse, og dermed 500 reps totalt. Økten har et relativt høyt volum og de siste rundene skal være seige, men det er bare å bestemme seg og kjøre på i ditt eget tempo.

Økten gjennomføres med 30-25-20-15-10 reps. Start med 30 reps airsquats (knebøy) før du deretter gjennomfører 30 reps pushups etc. Etter å ha gjort 30 reps på samtlige øvelser starter du på med airsquats (knebøy) igjen der du utfører 25 reps. Så gjør du 25 reps pushups etc. For hver runde gjør du altså 5 repetisjoner mindre enn på forrige runde. Ta de småpausene du trenger underveis (det er ikke nødvendigvis meningen at du skal ta 30 reps pushups i et sett uten stopp. Del opp som du ønsker, men du skal komme godt opp i puls samtidig som du kjenner at både muskulaturen og viljestyrken blir utfordret.

EMOM 15 minutter
Økt nummer 2 er en såkalt EMOM-økt som står for Every Minute On the Minute. Hvert minutt skal du starte på en ny øvelse og gjøre X antall repetisjoner for å deretter bare hvile til neste minutt hvis du blir ferdig før det har gått 60 sekunder. Denne økten er effektiv og kjapp å gjennomføre, og det er så og si fullt trøkk i fra start til slutt. Her rekker du mye arbeid på kun 15 minutter. Du gjør 3 øvelser med 12 repetisjoner og gjentar dette 5 runder.

View this post on Instagram

👆Hjemmetrening med 15 min EMOM – det ble en sånn økt som ser så mye hyggeligere ut på papiret enn hva den føltes ut som, men så deilig da man har gjennomført 😏 EMOM: Every Minute On the Minute 1️⃣ 12 burpees 2️⃣ 12+12 mountain climbers 3️⃣ 12 knebøy m/hopp Hvert minutt skal du starte på en ny øvelse. 1.minutt burpees, 2.minutt mountain climbers etc. Bruker du 40 sekunder på å bli ferdig med en øvelse så hviler du de resterende 20 sekundene før du fortsetter på nytt minutt og ny øvelse. Gjenta 5 ganger og du rekker du masse arbeid og reps på 15 min. Kan garantere du får trent både kropp og hode med denne quick-fix-økta her 🥵😇 Gjør det for deg selv og godfølelsen etterpå❤️ #shapeupnorge #svettistua #hjemmetrening #vgvektklubb #emom

A post shared by Silje Bjørnstad (@silje_bjornstad) on

 

 

 

Kommentarer

kommentarer