1 uke til NM i fitness: «peak week»

Hovedjobben er gjort. Nå gjenstår det å holde ut den siste uken før det braker løs på Oslo konserthus 8.oktober i fitness-NM hvor jeg stiller i athletic fitness -165 centimeter.

I dag veier jeg 51,5 kilo og huden har vært greit «slapp» de siste ukene. De siste dagene før konkurranse omtales gjerne som «peak week» på fitness-språket og nå er målet å virkelig prikke inn toppformen til konkurransedagen og sceneopptreden.

Denne oppkjøringen styrer jeg både kosthold og trening selv, og for min del vil jeg ikke gjøre noen store, dramatiske endringer de siste dagene før konkurranse. Jeg kommer i alle fall ikke til å forsøke å «perse i nye øvelser» eller kjøre tung styrketrening for så å risikere å skade meg. Jeg kommer heller ikke til å trene noen «nye øvelser» for så å risikere å bli støl i muskulatur jeg ikke har trent på en stund slik at det kramper seg til under styrkerunden på athletic fitness eller når man skal stå å stramme kroppen i de ulike poseringene. Helt enkelt blir det lavere treningsmengde med lavere kilo på vektene.

Når det gjelder kostholdet kommer jeg til å unngå matvarer som binder mye væske og gjør meg oppblåst.

Som en av mine hovedproteinkilder velger jeg bevisst renskåret biff (storfe ytrefilet/indrefilet – dette har jeg uansett spist mye gjennom hele oppkjøringen) fordi det blant annet bidrar med essensielle aminosyrer og er en god kilde til jern som blant annet  viktig for oksygenopptaket og lite jern kan føre til svimmelhet og slapphet. Det gidder jeg ikke å risikere når man skal prestere i chins, romaskin og dips.

fullsizerender

Når det gjelder vannkutt, oppkarbing, saltinntak og søtningsstoffer så finnes det ikke ett enkelt fasitsvar på hva som er «rett» og hva som er «galt».

Jeg for min del passer på å ikke spise karbohydratkilder som gjør at jeg føler meg tung og oppblåst denne siste uken, jeg reduserer bruk av kullsyreholdige drikker og tyggegummi, og jeg tar multivitamin fordi jeg reduserer inntaket av frukt og grønnsaker. Hvor mye væske jeg eventuelt kommer til å kutte kommer veldig an på hvordan formen er 1-2 dager før konkurranse.

Nå er jeg uansett bare veldig klar og gira på å gjennomføre det som har vært målet de siste månedene!

https://https://

Kommentarer

kommentarer