1.plass i Kaliber Open

Samme dag som jeg konkurrerte i bikinifitness i Sandefjord for to uker siden bestemte jeg meg for å bytte klasse i de kommende konkurransene.

Jeg ville heller konkurrere i Athletic Fitness!

Selv om jeg har hatt en kjempefin oppkjøring til bikinifitness og var veldig fornøyd med pakken jeg leverte så vet jeg at jeg blir for stor og muskuløs for å kunne hevde meg i klassen.

Derfor ville jeg vise hva de store musklene mine kunne gjøre!

Jeg hadde to uker på å trene meg opp på pull-ups, roing og dips. I athletic fitness blir vi bedømt på fysikk som i de andre fitnessklassene, men vi blir også bedømt på styrke.

Styrkerunden ser slik ut:

Når tiden starter har du 90 sekunder på deg på å gjøre så mange pull-ups du klarer. (eller chins som det omtales som i konkurranse)

Etter det har gått 90 sekunder MÅ du begynne å ro. Du skal ro så langt du klarer på 90 sekunder.

30 skunder etter du er ferdig med roingen skal du gjøre så mange dips du klarer.

Jeg har alltid vært ganske sterk i pull-ups, men jeg har nesten ikke trent overkropp siden jul fordi jeg har hatt lyst til å bli litt mindre muskuløs. Dips har jeg aldri vært sterk i, selv om jeg har vært ganske sterk i andre øvelser for overkroppen. Romaskinen har jeg unngått å bruke rett og slett fordi det er skikkelig slitsomt!

image4

Så jeg hadde en jobb å gjøre, men siden det var så kort tid igjen hadde jeg ikke noe valg og måtte ro og trene hver eneste dag.

Formen ble betydelig bedre på den korte tiden mellom konkurransene, og jeg skjønte at jeg hadde mulighet til å hevde meg i både pull-ups og roing. Dessuten føltes det utrolig deilig å komme seg gjennom runde etter runde med rointervaller.

Fysikken var det ikke så mye å gjøre noe med på så kort tid, så hovedfokuset lå på på å forbedre prestasjonen.

Jeg spiste mer enn ukene før Sandefjord, hadde bra med energi og sov mye bedre.

Kaliber Open var kjempegøy, og det var morsomt å vise fram en ny look. Det var kjempedeilig å gå opp på scenen uten høye hæler, og jeg koste med masse den korte tiden vi fikk posere og vise oss frem.

I styrkerunden derimot ble det litt problematisk. Det hadde vært tekniske problemer med internett og koplingen mellom romaskinene og datamaskinen, og storskjermene der publikum kan følge med på hvor fort utøverne ror.

Vi måtte vente i en halvtime til etter vi hadde fått beskjed om at vi var klare til start, så jeg måtte prøve å holde kroppen i gang og fyringen fra adrenalinet oppe.

Jeg var i første heatet og klemte ut 22 fine, godkjente pull-ups.

Så satte jeg meg på romaskinen og ristet løs og var klar til start, og vi fikk signal om å begynne å ro. Etter bare noen sekunder ble bildet på skjermen på romaskinen endret og vi ble bedt om å slutte å ro! Så ble vi sittende der og vente i noen minutter før de plutselig sa at vi skulle begynne igjen. Jeg fikk det ikke med meg, mistet tid og ble kjempestressa da jeg først skjønte at vi var i gang. Jeg rodde 400 meter blank, men med en helt elendig teknikk som kostet med masse energi og det så heller ikke så veldig bra ut.

Så klarte jeg å ta 12 dips, og det er jeg kjempefornøyd med, for dips er min absolutt svakeste gren.

image3

(Copyright bilde: Treningsforum.no)

Da poengene fra posering og styrkerunden ble regnet sammen og det var tid for premieutdeling var det jeg som sto igjen til slutt, som vinner.

Det var så utrolig godt, og jeg er så stolt av meg selv! I overallen møtte jeg fine Elisabeth som slo meg med ett poeng.

Nå satser jeg hardt mot Oslo Grand Prix og har flere punkter som jeg skal forbedre og gjøre annerledes for å optimalisere både formen og prestasjonen.

image1

image2

Kommentarer

kommentarer