Viktor Mathisen konkurrerer i kroppsbygging

Etter at Viktor begynte å trene mot de fysiske testene for å komme inn på krigsskolen for seks år siden, så ble han hektet på trening.

I 2016 steg han opp på scenen for første gang og tok med seg NM-tittelen og prisen for beste debutant i classic bodybuilding. Deretter fulgte han opp med en femteplass på det nordiske mesterskapet, og en fjerdeplass i VM i klassen games classic bodybuilding. Viktor har ikke trent spesifikt for kroppsbygging før etter han konkurrerte. Tidligere besto treningen av kalesteniske øvelser og free running. Fordi han var en mann på 195 cm og 120 kilo ble fokuset etter hvert dreid mot å løfte tyngre vekter, og framgangene innen kroppsbygging ble en konsekvens av dette.

Fortell litt om deg selv!
– Jeg er en relativt høy fyr som opprinnelig kommer fra Fetsund, og jeg er med i klubben First Class Fitness. Jeg er 26 år gammel, studerer medisin og jobber på Posten. Selv om jeg trener styrketrening hver dag så anser jeg meg som en mer teoretisk atlet, og kan sitte i flere timer og lese artikler om trening og kosthold. Deretter bruker jeg meg selv som prøvekanin for å teste det jeg har lest. Jeg gjør mitt beste for å hjelpe de rundt meg med den kunnskapen jeg har.

🏳

A post shared by Viktor Mathisen (@viktormathisen) on

Hvordan trener du for tiden?
– Jeg trener et standard 5-splittprogram uten hviledager, komplimentert med litt sporadiske HIIT-kondisjonsøkter. Programmet er delt inn i bryst/triceps, rygg/biceps, skuldre/mage, armer/legger og bein/mage. Styrketreningen er lagt opp så hver økt fokuseres på en baseøvelse der jeg trener 14-21 sett avhengig av dagsformen. Baseøvelsen blir supplert med isolasjonsøvelser, litt avhengig av hva jeg føler at jeg ikke fikk dekket under baseøvelsen. I alle øvelsene mine så går jeg gjennom tre steg. Først etablerer jeg dynamikken til øvelsen for å kjenne hvilke muskler som skal arbeide. Deretter styrke gjennom tunge løft. Til slutt har jeg fokus på hypertrofi gjennom flere repetisjoner (15-20) gjennom konsentrerte løft.

Hvordan ser kostholdet ditt ut?
– Dietten min kan være varierende, og jeg gjør mye rart. Jeg kan for eksempel være på en syklisk ketogen diett i en måned, og deretter plutselig bytte over til blodtypedietten neste måned fordi jeg har lest en artikkel om hvorfor noe er mer fordelaktig enn noe annet. Jeg tror nok at jeg har vært borti det meste av dietter. De siste månedene har jeg eksperimentert med høy karb/null fett-lav glykemisk-null fruktose diett uten melk og hveteprodukter, bare for å se hvordan kroppen responderer, forteller Viktor.

– Finner jeg studier som viser at et kosttilskudd kan gi en signifikant forbedring så pleier jeg å kjøpe det. Nå bruker jeg ubundet (fri) HMB, kreatin, Omega 3, ZMA, diverse ore workout produkter, multivitamin og koffein. Jeg bruker whey- eller biffprotein de dagene jeg ikke rekker å lage ordentlige måltider.

Hvorfor valgte du å konkurrere i kroppsbygging?
Fremt til seks måneder før NM i fjor sa jeg til folk at det var utelukket at jeg skulle stå på en scene med spraytan og iført en liten speedo. Men etter mange komplimenter og litt medvind så endte det med at jeg sto på den scenen likevel, så meninger kan endres fort. Egentlig gjorde jeg det bare for moro skyld, for å ha gjort det en gang i løpet av livet. Jeg tror faren min sine historier fra da han stilte i kroppsbygging har vært hovedinspirasjonen min for å konkurrere. Jeg følte at han klarte å finne en mening med det han gjorde, og det gjorde meg nysgjerrig. Det å konkurrere i kroppsbygging var kjempegøy, og absolutt verdt det. Nå har jeg fått blod på tann og kommer til å fortsette.

Hva er målet ditt innenfor kroppsbygging?
Det eneste målet mitt er å ha det gøy med det jeg driver med. Det å ha fokus på estetikken rundt min egen fysikk har vært interessant og lærerikt, men man blir utrolig forfengelig av å drive med dette da. Målet mitt er også å vinne en internasjonal konkurranse.

Hva er det som motiverer deg?
Ildskjeler! Folk som virkelig brenner for det de gjør, og folk som gir av seg selv. Jeg blir så motivert av å se personer som gir 100 prosent for å prøve å være mer enn det de er. Da blir jeg minnet på at om jeg skal oppnå noe som helst må jeg aldri gi opp.

#tb to NM 2016 🙌🏻

A post shared by Viktor Mathisen (@viktormathisen) on

Du kan følge Viktor på instagram: @Viktormathisen

Kommentarer

kommentarer