Vant bodyfitness i vår: – Til tider var det ordentlig slitsomt

Etter å ha jobbet målrettet mot å konkurrere i bodyfitness i et par år, så var det endelig Joanna sin tur til å stå på scenen. I mars i år deltok hun i Sandefjord Open hvor hun tok førsteplassen, og det ble en femteplass i Oslo Grand Prix.

Les også: Joanna debuterer i bodyfitness

Hvordan var det å gjennomføre en oppkjøring til fitnesskonkurranser?
Bare det å fullføre var en stor mestring i seg selv for meg. Det å stå løpet ut og levere en pakke som jeg har drømt om lenge. Til tider var det ordentlig slitsomt og tøft, men mest av alt var det utrolig gøy! Jeg hadde satt meg mål for begge konkurransene, og det at jeg faktisk oppnådde målene var nesten mer enn jeg våget å håpe på.

Var oppkjøring og konkurranse slik du tenke at det kom til å bli?
Fordi jeg hadde en dyktig coach og et fantastisk team i ryggen så tror jeg at mye ble som jeg hadde forventet fordi jeg fikk mye god informasjon i forkant. Jeg var forberedt på at det kom til å bli tøft, så da den dagen kom da jeg plutselig begynte å grine så visste jeg at det var «normalt» og at kroppen bare var sliten. Det som kanskje var aller mest overraskende var at jeg frøs konstant og måtte tisse omtrent hver andre time. Men igjen, hvis jeg snakket med teamet om det så fikk jeg bekreftet at også det var normalt på en tøff oppkjøring mot fitnesskonkurranse.

Hva er planene dine fremover?
– Nå skal jeg spise godt og bygge mer! Jeg gleder meg vanvittig mye til å stå på scenen igjen og håper å forme en enda bedre fysikk til neste gang, naile poseringene og storkose meg med prosessen nok en gang. Målet er å konkurrere høsten 2020.

Har du noen tips til andre som vil konkurrere i fitness?
Mitt første tips er å understreke viktigheten av valg av coach og team. De blir på mange måter noen av de viktigste støttespillerene en har i den perioden. Derfor var det utrolig godt å ha noen jeg alltid kunne snakke med og som forsto hva jeg gikk igjennom. Snakk med coachen på forhånd om hvilke mål du har og sett realistiske målsetninger for å unngå å bli skuffet. Å ligge i energiunderskudd i flere måneder og fortsatt trene hardt, samtidig prestere på jobb eller skole og være med i sosiale sammenhenger er tøft, så gi kroppen tid og lytt til hva den trenger.

Vi ønsker Joanna lykke til videre!