Utetrening for de som har lyst

image001

Jeg må si at dette gjelder i aller høyeste grad meg. Vi har hatt en helt fantastisk forsommer  i år, og det siste som frister meg er å gå inn når solen skinner og varmer ute. Jeg hungrer etter lys og varme etter en lang vinter – og det er så himmelsk å kjenne solen varme huden min.

Nå har det seg jo sånn at i tillegg til å trene løping, så ønsker jeg å bevare muskelmassen jeg har bygd meg opp gjennom vinteren. I tillegg trenger jeg styrken min i løpene jeg skal være med på i august. I hinderløp trenger man kondisjon, styrke og evnen til å jobbe på syregrensen. Jeg må i hvert fall innrømme at løpedelen er min svake side, og jeg er rimelig sliten når jeg kommer frem til et hinder. Og det å mobilisere kreftene da til å komme seg over et hinder er også noe som må jobbes med.

I fjor høre jeg rykter om et utetreningssted på Lørenskog – Sørlihavna for de som evt måtte være kjent. Jeg kom meg aldri dit i fjor, men har allerede vært der to ganger i år. Så utrolig privilegert man er som har et så fantastisk anlegg ikke langt unna seg. Jeg vet jo at det blir satset mer og mer på utetreningsanlegg – bl a Tufteparken som nå i tillegg til å være i Oslo også bygges i Kristiansand…og det er sikkert mange flere ute i det vide land som jeg ikke kjenner til.

Anyways – på Sørlihavna har de satset på apparater laget av tømmerstokker, man kan kjøre gjennom hele kroppen, alle baseøvelsene kan kjøres her:

– knebøy
– markløft
– benkpress
– skulderpress

Alle disse apparatene er laget i to ulike tykkelser, dvs at man får mulighet til å kjøre tungt eller lett alt etter styrke, behov eller antall reps man skal kjøre. Jeg har valgt å kjøre lettere belastning og heller flere reps når jeg har kjørt her ute.

I tillegg kan man kjøre:

– dips
– chins
– armgang
– boxjump i 3 ulike høyder

Utover dette har man naturen rundt med grusvei til å løpe på/varme opp/kjøre intervaller, det er en vollyballbane der, og selvfølgelig bord og krakker til å slappe av på.

Det hele er bygd i tre og det er himmelsk å gå barbeint rundt mens man trener. Det beste er at alt her er gratis, det er supert å ta med f eks barna hit. Mens mor og/eller far trener, kan barna får en naturlig tilnærming til trening gjennom lek, de kan ha med nistepakke og være på piknikk, og de kan leke med andre barn. Nå er det i hvert fall for meg ingen unnskyldning for ikke å trene lengre selv om jeg har vært på dagvakt, minisats er stengt, eller det er ferie/helg og minisats har kortere åpningstider. Dessuten er jeg så utrolig glad i å ha med jentene mine på trening, jeg mener det er sunt for barna å lære viktigheten av og gleden med trening, så dette blir ordentlig familietid, og kos for alle sammen.

Og nevnte jeg at du får kombinert soling med trening – to fluer i en smekk! Jeg bare elsker det!

Nå stikker jeg straks på ferie – jeg pakker selvfølgelig med meg både joggesko og treningstøy, proteiner og BCAA. For meg er trening en naturlig del av ferien, det er en del av min terapi, min avslapping og min Mari-tid på ferie. Om det blir løping på stranda, yoga, kroppsvektintervaller, svømming på morgenen eller rett og slett spinning ved bassenget på ettermiddagen – ja det vil ferien vise. Uansett ønsker jeg dere en aktiv, avslappende og herlig sommer til vi snakkes igjen!

KlemMari

Kommentarer

kommentarer