Utendørs trening med kettlebells

Utetreningssesongen er virkelig i gang for min del. I vinterhalvåret blir det tyngre styrke og mer innetrening. Og når plussgradene og sola kommer er det mer naturlig for meg å bevege meg mer ute i naturen – da blir det mer jogging og løping samt utetrening med styrkeøvelser.

Når jeg trener utendørs blir det naturlig nok litt begrenset hvor tunge vekter jeg arbeider med, men så er heller ikke målet med disse øktene å jobbe med maksstyrke og tunge løft. Hovedmålet mitt her er å trene hele kroppen samtidig som pulsen stiger.

Her er tips til en økt med 3 ulike kettlebells hvor du utfører følgende:
Du har 3 ulike bolker med 3 forskjellige øvelser. Her er det satt opp forslag til å trene med ulike kettlebellsvekt på hver bolk siden det var det jeg gjorde, men dette styrer du selvfølgelig selv. Kjør 3 runder på hver bolk før du går over til neste. Ta de småpausene du selv trenger:

BOLK A @28 kg:
A1) KB swings 3×10
A2) Sumomarkløft 3×10
A3) Strake markløft 3×10

BOLK B @12 kg:
B1) Enarms stående roing 3×10+10
B2) Utfall frem 3×10+10
B3) Enarms stående skulderpress 3×10+10

BOLK C @6kg
C1) Planke med vektskyv 3×10+10
C2) Enarms biceps curl 3×10+10
C3) Stående triceps press 3×30 (fokus på teknikk, rolig tempo og muskelkontakt)

Har du ikke kettlebells tilgjengelig så bruk fantasien til å finne andre ting som kan gi litt ytre belastning og motstand. For eksempel en sekk med bøker, fylte vannflasker eller lignende. Som alternativ til kettlebell swings kan du kjøre vanlig knebøy med vekt foran.

God trening!

Kommentarer

kommentarer