Treningstrender 2016

American College of Sports Medicine har de siste årene spådd hva slags treningstrender som kommer til å dominere det kommende året. 

sport, fitness, lifestyle, technology and people concept - close up of woman setting heart-rate watch at gym with trainer

Ved hjelp av elektroniske spørreskjema har de fått flere tusenvis av eksperter innefor ulike områder innen trening til å gi sine svar når det gjelder hva de tror blir gjeldende treningstrender i 2016.

Her er resultatet:

1) Bærbare teknologiske enheter – utstyr som skrittellere, smartklokker, pulsmålere og GPS.

2) Trening med egen kroppsvekt – også kalt calisthenics/egenvektstrening.

3) HIIT – Høy Intensiv Intervall Trening.

4) Styrketrening

5) Utdannede, sertifiserte og erfarne treningseksperter med høy kompetanse

6) Personlig trening

7) Funksjonell trening – trening med fokus på øvelser som gjør det enklere å takle fysiske utfordringer i hverdagen: balanse, koordinasjon, styrke og utholdenhet.

8) Treningsprogram rettet mot eldre

9) Trening i forbindelse med å gå ned i vekt

10) Yoga

11) Personlig trening i grupper – to til fire personer har PT-time sammen.

12) Helsefremmende tiltak på arbeidsplassen

13) Velværecoaching – coaching med fokus på kundens verdier, mål og behov.

14) Utendørsaktiviteter – for eksempel fjellklatring, padling, fjellturer etc.

15) Idrettsspesifikk trening

16) Fleksibilitet og massasjeruller

17) Treningsapper

18) Sirkeltrening – man gjennomfører en runde av bestående av flere øvelser hvor man trener en og en øvelse på bestemt tid eller med antall repetisjoner før man tar en kort pause og går videre til neste øvelse.

19) Kjerneøvelser – trening med fokus på å styrke kjernemuskulaturen.

20) Resultatmålinger – måling av fremgang, personlige rekorder og lignende for å se eventuell effekt av treningsopplegg og program.

Kilde: American College of Sports Medicine

Kommentarer

kommentarer