Trening på sommeren

Juni og årets første sommermåned er i gang! Og når varmen inntreffer kan det være veldig lett å skippe trening.

Mange vil heller ta deg en tur på stranda enn å dra på det varme treningssenteret når det er så fint vær. For vi må være ærlig, de fine sommerdagene er det ikke så mange av her i Norge og vi liker å nyte dem maks når de først kommer!

Jeg skal gi deg noen gode grunner til å fortsette treningen gjennom sommeren, selv om du kan tenke at det ikke skader så veldig mye å ta sommeren fri, men trening er ferskvare. Det vil si at du kan ikke droppe det i lange perioder, og tro at du kommer like sterkt tilbake. Det er faktisk ikke lange tiden du kan ta pause før det du har jobbet for starter sakte, men sikkert å forsvinne. Jeg snakker da hovedsakelig om styrken du har opparbeidet gjennom treningen din nå før sommeren. For det er faktisk slik at hvis du tar pause lengre enn cirka 7-10 dager, så vil det du har jobbet for, starte å gå tilbake. Skremmende å tenke på, særlig hvis du har jobbet bra gjennom vinteren og våren for å få den formen du har nå. Det som er enda mer skremmende, er at hvis du tar deg en pause på fire uker eller mer, kan du miste flere måneders treningsjobbing.

(Illustrasjonsbilde)

Det som er en trøst, for dere som kanskje ikke har lyst til å tilbringe lange timer inne på treningssenteret i sommer, er at for å opprettholde formen din, så holder det med en økt i uka i sommer. Personlig vil jeg anbefale minst to, slik at det ikke blir så tungt å starte på igjen til høsten, men dette er selvfølgelig opp til hver enkelt.

Jeg har noen tips til litt enkle hverdagsaktiviteter i sommer for de som ønsker å holde formen ved like. En gåtur på morgenen eller kvelden gjør godt, ikke bare for kroppen, men for hodet også. Hvis du ønsker å fortsette med gode treningsrutiner, så er det viktig at du planlegger treningsøkten. Da er det vanskeligere å sette den til side.

Jeg anbefaler å trene på morgenen eller på kvelden. Da det ikke er like varmt som midt på dagen. Min personlige favoritt er å trene på morgenen. For da har jeg hele dagen framfor meg, til å gjøre akkurat det jeg vil.

Et annet tips er å planlegge med noen. Det er vanskeligere å avlyse en treningsøkt hvis du vet at du har noen som regner med deg.

Du kan selvfølgelig også ta treningsøkten utendørs!

Ellers vil jeg ønske alle sammen en god, aktiv sommer!

 

Kommentarer

kommentarer