Trening på ferie: kortstokk-økt

Er du gira på en kjapp treningsøkt uten å tenke på antall repetisjoner, sett eller «hva slags øvelse skal jeg gjøre nå?». Da bør du teste ut kortstokk-trening — en genial måte for å få inn litt bevegelse i kroppen og svettedråper i panna hvor ting går av sæ sjæl!

Alt du trenger er enkelt og greit en kortstokk. Kortstokk-økter passer perfekt nå i ferietider hvor man kanskje befinner seg på hytta eller lignende med begrenset tilgang til gym. Du trener med egen kroppsvekt og lar hvert symbol (hjerter, ruter, spar og kløver) representere ulike øvelser.

Skriv ned øvelsene på et ark, for eksempel: spar = knebøy med hopp, slik at du husker hvilket symbol som betyr hva. Tallet på kortet symboliserer antall repetisjoner. Trekker du spar 8 utføres åtte repetisjoner med knebøy med hopp. Knekt representerer 11 repetisjoner, dame 12, konge 13, og ess 14.


Foto: Ann Kristin Engebakken – fra boken: «Slik former du kroppen med styrketrening og kosthold»

Fordel kortstokk-bunken utover med bildesiden ned. Trekk et kort og utfør den øvelsen symbolet og antall repetisjoner som kortet viser. Når man har trukket et kort og utført øvelsen, så går man rett på neste kort, og gjennomfører neste øvelse og antall repetisjoner. Fortsett til du/dere har vært igjennom alle de 52 kortene. Man kan også dele kortstokken i to og gjennomføre 26 kort.

God ferietrening!


Illustrasjonsbilde: Adobe Stock Photos

Kommentarer

kommentarer