Trening og stølhet

Stølhet er noe man kan kjenne på etter at man har trent hardt, man gjør noe nytt eller man gjør noe man ikke har gjort på en stund. 

For mange er følelsen av treningsverk et tegn på at man har trent «riktig», hardt og effektivt. Likevel så sier ikke stølhet noe om treningseffekten. Hvor godt trent du er har heller liten betydning for om du blir støl eller ei. Også godt trente personer blir støle dersom de utsettes for uvante og intensive bevegelser. Derfor er det lite hensiktsmessig å la stølheten avgjøre om du har hatt en effektiv og god økt. Se heller på progresjon og utvikling for å måle framgang.

Faktisk så vet vi heller lite om stølhet og hva som hjelper mot treningsverk i muskulaturen. Det er ingen forskning som kan gi et godt svar på hvorfor vi blir støle, men forskere ser at eksentrisk trening er den type belastningen som lettest gjør deg stiv og støl.

En støl muskel kan være øm å ta på og det gjør vondt å bevege på muskulaturen. Denne følelsen er som regel verst 1-3 dager etter trening og forsvinner etter 3-7 dager. Mange synes også at det hjelper å bevege på kroppen og få i gang blodsirkualsjonen fremfor å bli sittende i ro for å løsne opp stiv og støl muskulatur.

​Når du først har blitt støl, er det lite du kan gjøre for å lindre stølheten. Det må gå over av seg selv.

Mange prøver å kjøle ned muskelen eller massasje, men ingen av disse behandlingsmetodene har vitenskapelig dokumentert effekt. Det å tøye ut etter økten vil heller ikke gjøre deg mindre støl, men mange synes det gir en god følelse og er en deilig avslutning på en økt. Husk at dersom muskulaturen er blitt belastet hardt bør du være forsiktig mens å tøyer. Tar du for hardt i, kan du ødelegge muskelcellene og bli enda mer støl etterpå.Ett av de beste rådene for å unngå stølhet er rett og slett å trene regelmessig og variert. Da vil musklene venne seg til aktiviteten, og du kan oppleve å bli mindre støl.

Kommentarer

kommentarer