Trening og kosthold på ferie

Fordi jeg er på ferie nå så tenkte jeg å dele mine tanker og erfaringer rundt min egen holdning til trening og kosthold når jeg er bortreist.

Valg av hotell
Jeg liker å være ute og gå turer, men jeg er ikke så glad i å gå og tråkke sammen med masse mennesker i eksosfylte gater, så prøver jeg å finne et sted der det er kort vei til natur. Da kan jeg få kommet meg ut og gått på turer, noe jeg har blitt helt avhengig av å gjøre noen ganger i uken. Det beste for meg er å ha hotellrom med kjøkken. Det nest beste er å ha hotell med all inclusive. Jeg må innrømme at jeg velger hotell ut i fra treningsfasiliteter, eller at det ligger i nærheten av et greit treningssenter.

Feliz navidad ??☀️ #singlebiceps #quadsquad #bleikblidogdopingfri #formekroppen #naprapat #personligtrener #julestemning

A post shared by Susanne Soydan ???? (@susannesoydan) on

Trening
Det er ikke alltid lett å finne hjemmesider til treningssentre i utlandet. Et tips er å søke etter CrossFit-gym, de pleier å være avmerket på kart og har gode hjemmesider. De fleste treningssentre har ukesmedlemskap, eller drop in, for feriegjester. Når det kommer til hvordan jeg trener på ferie så er jeg nok litt motsatt av alle andre. Fordi jeg kommer meg bort fra en stressende hverdag så ser jeg på ferie som en perfekt anledning til å trene masse. Jeg har mange ekstra timer hver dag fordi jeg ikke pendler eller er på skole eller jobb, og da kan jeg i stedet både trene og hvile mer. Det blir gjerne mer kondisjonstrening enn hjemme, fordi jeg pleier å prioritere å trene styrketrening i hverdagen. Hvis jeg har tilgang på svømmebasseng så pleier jeg å svømme noen runder etter jeg har trent. Jeg liker å utforske området gjennom å gå turer, gjerne i fjellet hvis det er noe i nærheten.

Siste øvelse på dagens beinøkt – utfall bakover fra kasse ? #cardio #quadsquad #formekroppen #personligtrener

A post shared by Susanne Soydan ???? (@susannesoydan) on

Kosthold
Når jeg har hotellrom med kjøkken så lager jeg mye av den samme maten som jeg spiser hjemme. Litt avhengig av hvor jeg reiser så spiser jeg selvsagt en del av den lokale maten også. Jeg bruker også mer grønnsaker fordi det gjerne smaker bedre enn i Norge. En dagsmeny kan se slik ut:

Frokost – havregrøt med melk, frukt og nøtter.

Lunsj – kokt egg på maiskaker.

Mellommåltid – kvarg, frukt og nøtter.

Middag – kjøtt, stekte grønnsaker og stekt ris.

I løpet av dagen blir det kanskje også litt snacks som frukt, is, ost og skinke. Noen ganger drar jeg ut og spiser, og da spiser jeg det jeg har aller mest lyst på. Jeg spiser gjerne et skikkelig fett måltid med grillmat.

Avslapping…?
Jeg slapper av også altså! Det er bare det at jeg ikke er så glad i å sole meg, eller å ligge stille for lenge. Men jeg ligger i skyggen og leser, tar powernaps og legger meg tidlig. Ellers så prøver jeg å få med meg noen severdigheter, enten på egenhånd eller gjennom arrangerte turer.

Jeg vil understreke at jeg ikke mener eller oppfordrer alle til å gjøre akkurat som meg når dere er på ferie. Selvsagt er det innafor å slappe av, ligge på stranden, spise ute og drikke alkohol et par uker i året.

☀️??‍♀️? #fitness #formekroppen #personligtrener #naprapat #catchingfire

A post shared by Susanne Soydan ???? (@susannesoydan) on

Kommentarer

kommentarer