Trening med prowler

Prowler, eller andre typer sleder, kan være et fint tilskudd til treningen din hvis du vil trene styrke, muskulær utholdenhet, kondisjon og generelt øke arbeidskapasiteten!

Du kan både dytte og trekke prowleren og den kan brukes alene eller i kombinasjon med andre øvelser.

Trening med sleder sees ofte i treningsprogrammene til utøvere som driver med amerikansk fotball, rugby, sprint og crossfit.

Øker akselerasjonen
Ved å lære nervesystemet at det må fyre mer for hvert steg du dytter prowleren så kan dette overføres til at løpesteget i sprint også får kraftigere nervesignaler, og du kan utvikle mer kraft når du løper.

Utvikler funksjonell styrke
Nå kan det selvsagt diskuteres hva som menes med funksjonell styrke, men i dette tilfellet er det snakk om at armer og bein må jobbe sammen og koordinere bevegelsen sammen med en stabil kjernemuskulatur. Underlaget kan variere, og derfor kan du oppleve at du må tilpasse og justere teknikken deretter.

Det er en logisk øvelse med et veldig spesifikt formål, nemlig at du skal flytte et objekt fra A til B.

Variasjon og sosialt

For motivasjonens del kan det være fint å variere treningen. Prowler er dessuten utmerket å trene sammen med kompiser fordi det er intervallbasert trening. Det kan dessuten være fint å ha noen som kan pushe deg og eventuelt noen å konkurrere mot.

Alternativ trening

Hvis du har skader som gjør at du ikke kan trene kondisjonstrening som vanlig kan prowler være et fint alternativ. Det kan også være et kompliment til annen trening fordi det er relativt skånsomt mot ledd og muskler fordi det ikke er en eksentrisk fase i bevegelsen. Det er den eksentriske fasen i styrketreningen som skaper mest skade i musklene, så hvis du ønsker å belaste musklene oftere men uten å belaste for mye så kan du benytte deg av prowler.

Fettforbrenning

Det er helt lov til å trene for å se bra ut, og legger du inn noen økter med prowler i uka kan det være med på å bruke ekstra energi!

Øvelser

Sprint

Last på litt vekt så du fortsatt klarer å løpe med prowleren. Kjør sprintintervaller!

Roing med tau

Fest et langt tau til stangen lengst frem på prowleren og trekk tauet mot deg med en og en arm.

Tips: Bøy i knærne, senk tyngdepunktet og tenk på å trekke albuene langt tilbake hver gang!

Tung dytt

Last på så mye vekt at du virkelig må anstrenge deg for å få i gang prowleren.

Tips: Len deg godt frem med bøyde albuer, holdt langt ned på håndtakene og senk tyngdepunktet.

Tenk på at du skal strekke ut i knær og hofte og gå gjerne opp på tå når du trykker i fra.

Roing med TRX

Fest TRX-slynger med håndtak lengst frem på prowleren. Trekk til deg med begge armene, og ta noen skritt tilbake og trekk igjen.

Øvelsene utføres som intervaller ved at du dytter eller trekker en viss lengde (alt fra 20 til 50 meter) før du tar pause. Du kan for eksempel kjøre 10 intervaller av den øvelsen du velger, eller så kan du kombinere øvelsene.

 

Innlegget er skrevet av personlig trener Susanne Soydan.

Kommentarer

kommentarer