Trening for jenter – stramme armer

Mange jenter og kvinner ønsker seg stramme og definerte overarmer. Armene skal helst ikke være for store og «mannlige», og derfor er det lurt å styre treningen ut i fra målsetningen.

Jeg opplever at mange bruker overdrevet mye tid på spesifikk armtrening, når de kanskje kunne bygget en mer proporsjonert fysikk og økt styrken generelt gjennom å heller trene større muskler oftere.

Her er mine tips til deg som vil forme armene!

Start med basicen først!
Når du trener øvelser for rygg der du bøyer i albuen så belaster du også biceps. Det vil si at hvis du trener pull ups, chins, tunge nedtrekk, sittende eller stående roing, en arms roing med hantler og liknende bevegelser så kommer også biceps til å bli sterkere og større.

Tren triceps med tunge pressøvelser.
Benkpress, brystpress, push ups og likende øvelser der du strekker ut albuen trener også triceps.

Grevinneheng?
Som med alt annet som vi ønsker at skal se stramt og definert ut så er også fettprosenten avgjørende for hva slags form armene dine har. Det er dessverre ikke sånn at du kan trene bort fettvev på baksiden av overarmen med spesifikke øvelser. Se over kostholdet ditt og mulige feller som gjør at du har en høyere fettprosent enn du ønsker. Dersom du har relativt slanke armer med mye løs hud kan et alternativ være å trene triceps spesifikt for å «fylle ut» og på den måten stramme opp overarmene.

Ikke glem skuldrene!
Et par velformete armer ser ofte bra ut fordi skuldermusklene også er godt trente. Tren skulderpress med stang eller hantler og varianter av sidehev. Skuldrene får også trening gjennom press- og trekkøvelser.

Når du har trent bryst, rygg og skuldre tungt og regelmessig, to til tre dager i uken i noen måneder bør du se en forandring på armene dine.

Noen blir fornøyde med formen på armene fra slik basistrening, og trenger egentlig ikke å legge på spesifikke øvelser for armer. Hvis du virkelig vil ha større armer kan du legge til en øvelse for biceps og en for triceps et par dager i uken, tre sett og 8-10 repetisjoner. Da er tricepspress med rett stang i kabel fin for å trene triceps, og varianter av bicepscurl med stang eller hantler.

Woman workout with dumbbell in gym, biceps exercise closeup

Kommentarer

kommentarer